torsdag 27 augusti 2015

Håkan Nesser är en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har läst många böcker av honom och tyckt mycket om allihop, han är verkligen en mästare på att skriva. Men hans bok
Levande och döda i Winsford 

levde faktiskt inte riktigt upp till mina förväntningar. Inte på grund av hans sätt att skriva, hans stil och språk är precis lika bra som alltid, men kanske beror det på att jag inte riktigt tyckte om huvudpersonen i boken.
Huvudpersonen och bokens berättare är en kvinna. Trots det ser jag av någon anledning en man framför mig. Jag får liksom inga känslor för henne, upplever henne som en kall och trist person. (Men det är väl kanske det som är meningen ..?)
Kvinnan, som är svensk, hyr ett litet hus på den engelska landsbygden tillsammans med sin hund. De går långa promenader bland vildhästarna ute på hedarna -så väl beskrivet att man känner sig förflyttad dit. Man får bit för bit ta del av hennes tidigare liv, och orsakerna till varför hon tagit sin tillflykt hit. 
En bra och spännande historia, men som sagt tycker jag inte att det är en av Nessers bästa.

Inga kommentarer: