måndag 20 juli 2015

Semesterdagarna bara rinner iväg...Fyra veckor har gått, och har bara en vecka kvar av den sköna ledigheten. Jag njuter verkligen av att vara ledig, och längtar absolut inte tillbaka till jobb och vardag igen. Det har ju inte varit den varmaste sommaren i år, och det är ju lite synd för jag gillar ju sol och värme. Men det gör inte så mycket, det har i alla fall inte varit regn och kallt varenda dag - nej, jag tycker trots allt att det varit en ganska solig sommar, om än inte så varm som jag skulle önska. 
Värme och sol fick vi ju de två veckor vi var i Italien. 

Italien-del 4

Vi åkte runt en hel del i Toscana. På slingrande vägar, genom det gröna, böljande landskapet. 

Stannade till i flera små byar. 
Radda in Chianti, med små roliga butiker och trånga gränder.
Volpaia, 
högt uppe på en höjd, 
omgiven av olivlundar och vingårdar, 
lugnt och fridfullt, knappt en enda människa.

San Gusme, 
en pytteliten, muromgärdad by, också den uppe på en kulle med fantastisk utsikt över landskapet. 
Här - hos Sira e Remino - åt vi den godaste pastan nånsin....
 "Jag tror jag gråter, så gott är det här"! sa min man när han åt deras hemlagade pasta med vildsvinssås. Det var minsann som att hamna i himlen - att sitta här i den svala gränden under blåregnet och äta denna gudomligt goda pasta.

Och så förtrollande San Gimignano, 
...en magisk kväll när svalorna flög högt över de imponerande höga tornen i fullmånens sken. 
 San Gimignano är byn med de många tornen, som kan ses på långt avstånd. 
Staden är mycket gammal, från 200-talet, och tornen var från början 72 stycken. De byggdes som symboler för ekonomisk och politisk framgång. Nu finns 13 torn kvar, och de är verkligen höga!  
Jag ser ut som en liten prick där i nederkanten av bilden.
Det här är väl sinnebilden av Toscana, cypresser i långa rader utmed fälten och kullarna.
Så vackert.
(klicka på bilderna om du vill se dem större)

3 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Vilka underbara bilder från Italien! Just nu är det bara FÖR hett på Sardinien. 36 grader och sol är ganska tufft -inte minst när man står mitt i en stad utan AC och behöver utföra en massa ärenden... ;) Men självklart ska vi inte klaga - vi älskar att resa runt i Italien!

Miss Marie sa...

Vi spenderade vår smekmånad på ett hotell i Radda in Chianti, alldeles underbar liten by! Så många goda restauranger där, det var verkligen lyxigt! Vi åkte på utflykter, Sienna, Volterra, Florens, San Gimignano... Så vackert överallt! Och vi hade med hela bagageluckan med vin hem! ;)

Rajson sa...

I dessa trakter var jag 6 somrar sedan.
Vi hyrde en lägenhet söder om Florens och bilade runt i en del av byarna du visar. Helt underbart.
vad kul att det väntas smått. Har inte träffat mormodern på ett tag så jag har nog missat detta. Vad mysigt med en liten till.
Vår lille G fyller ett år på lördag. Vi har fått rå om honom i en vecka i stugan. Ack så tidiga mornar men vad gör det!
Ha det gott!