måndag 13 oktober 2014

I går var jag på bio och såg en film som gjorde mig så glad och varm om hjärtat; den indiska filmen The Lunchbox
Den handlar om Saarjan, en ensam änkling som jobbar som revisor och om Ila, en ung kvinna med man och dotter. Ila försöker återvinna sin mans hjärta genom att laga extra goda luncher till honom. Men hennes matlåda hamnar istället hos Saarjan, och de börjar brevväxla genom matlådorna. Det blir till en underbar historia om längtan, drömmar, kärlek och vänskap. Dessutom får man en inblick i vardagsliv i Mumbai i Indien. 
En måste se -film!!!

Och då måste jag tipsa om en annan film som man inte ska missa att se heller, också detta en  härlig film som går rakt in i hjärtat; 
Enough Said.
Julia är en sedan tio år tillbaka frånskild kvinna med en tonårsdotter, som börjar dejta en frånskild man, spelad av James Gandolfini (Sopranos). De tycker mycket om varandra, men det blir förvecklingar när det visar sig att Julias-som jobbar som massös-nya vän och tillika klient är hans ex-fru...
Det här är en varmhjärtad och fin dramakomedi, och blev den sista film som James Gandolfini medverkade i medan han var i livet. Jag tycker han gör en mycket trovärdig, lågmäld och finstämd  roll som den frånskilde Albert i den här mycket sevärda filmen.
Se den!

Och så ännu en fantastisk film på många sätt:
The Grand Budapest Hotel.
En film om Gustave H:s äventyr, hotellvärd på ett berömt lyxhotell någonstans i Europa under mellankrigstiden och om hotellpiccolon Zero Mustafa som blir hans bäste vän.
Wes Anderson har gjort denna otroliga film, fullspäckad med kända och duktiga skådespelare som är ett måste att se om man gillar film! Den här filmen liknar inget annat man sett, det går inte riktigt förklara eller beskriva den.
 Men bra är den! 
Se!!!

3 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Trevligt med lite filmtips! Jag har inte sett någon av de här...

Camillas dagar sa...

Åh, vad härligt med lite filmtips så här i höstmörkret. :) Jag har börjat läsa ganska mycket nu sista veckorna, också ett tecken på att det blivit höst. Det är lite mer film och böcker då än på sommaren.
Håller verkligen med dig om att det härligt att springa/promenera då det är kallt ute. Mösspremiär i dag också. Härligt. :)

Pumita sa...

Lunchbox är underbar! Har sett den två ggr redan, först på premiär och sedan en gång till när den kom på dvd. The Grand Budapest Hotel var jag inte lika förtjust i. Tyckte inte att den var dålig, mycket välgjord, men fastnade inte riktigt för den. Den tredje filmen du skriver om har jag inte sett.

Har du sett Två dagar, en natt? Tror att du skulle gilla den. En belgisk film, av bröderna Dardenne. Jag satt mest hela tiden med en klump i halsen men den är riktigt bra. Mycket tänkvärd!