söndag 30 december 2012

Årets sista dagar...snart är det nytt år, igen. Tiden går så fort!

Jag såg en så bra film häromdagen, med en av mina absoluta favoritskådespelare; Sean Penn.
Filmen heter 
This Must Be The Place. 
Sean Penn är en skådespelare som har förmågan att spela väldigt olika karaktärer, och i den här filmen är han briljant som den avdankade rockstjärnan Cheyenne. Det här är en mycket speciell film, den är långsamt berättad, med en sparsam dialog. Det är en mycket vacker film, färgerna, musiken, ljuset...Filmen är sorgsen, bisarr, rolig, varm och medkännande-en film som stannar kvar i ens medvetande och som man aldrig glömmer. 
En film som jag varmt rekommenderar, ja, jag tror att den är en av de bästa filmer jag sett i år.

Här är några ord om andra filmer jag sett  under hösten:
The Debt
En film med bl.a. Helen Mirren. Filmen växlar mellan dåtid och nutid. 1965 skickas tre unga israeliska Mossad-agenter för att döda en nazistisk krigsförbrytare. Men 30 år senare säger sig en man i Ukraina vara just denne nazist, och en av de f.d agenterna måste ta reda på om det stämmer. 
Det här är en spännande thriller, som känns äkta. Den är välgjord och intressant och med duktiga skådespelare.

Så en helt annan typ av film:
Happy-Go-Lucky

En engelsk komedi, regisserad av Mike Leigh ( som bl.a gjort Vera Drake). Det här är en riktig feel.good film, som man inte kan annat än att bli lycklig av. Den handlar om Poppy, som är en helt igenom glad och positiv människa. I början blir jag nästan lite irriterad på den här flamsiga och överdrivet positiva tjej, men man kan inte låta bli att tycka om henne ändå. Det är inte bara flams och trams, det finns en ton av allvar också och man lär sig att se livet från den ljusa sidan, vad som än händer.
en mysig, rolig och glad film!

Hotel Marigold
handlar om ett gäng pensionärer från England som åker till Indien för att bo på ett hotell för just pensionärer, ett ställe där de tänker sig att leva i lugn och ro i en exotisk miljö. Men det visar sig att hotellet inte riktigt är vad det utger sig för att vara...Det här är en charmig film med ingredienser som kärlek, vänskap, värme och humor. En liten pärla! Absolut sevärd.

Till sist den svenska filmen
 En enkel till Antibes
med Sven-Bertil Taube i huvudrollen. Det här är en enkel, lågmäld, vacker och rörande film. Kanske att den främsta behållningen är fotot, som är mycket vackert och man får se många fina vyer både från Sverige och södra Frankrike. Speciellt roligt var det att se en scen från den charmiga byn Gourdon som jag besökte när jag var i Provence för ett par år sen!
Det här huset är med i filmen.

Här kommer listan på de filmer jag sett i år:
Avatar
Crazy, Stupid Love
Midnatt i Paris
En enkel till Antibes
Sarahs nyckel
Batman Begins
The Dark Knight
Hotel Marigold
Simon och ekarna
Happy-Go-Lucky
Laxfiske i Jemen
The Debt
This Must Be The Place

Och så kommer det att bli en film till på listan, för ikväll ska vi gå på bio och se filmen Berättelsen om Pi.
Det ska bli roligt, inte minst för att det är den första film jag ser i 3D!

3 kommentarer:

Pumita sa...

Oj, så många bra filmer! Den där med Sean Penn måste jag se, han är så himla bra! Mike Leigh är alltid bra, gillade också Happy go lucky. Marigold tyckte jag var sevärd, fina skådisinsatser, smårolig men inte så mycket mer.

På min önskelista för nästa år finns bl.a.: Berättelsen om Pi (tyckte om boken och efter att ha läst recensionerna törs jag nog se den), Rust and bone, Änglarnas andel, Amour och Lawrence anyways.

SoF sa...

Sean Penn är min absoluta favoritskådespelare - han är så bra så det "gör ont"! ;)

Tror jag har sett det mesta han har gjort, så även This must be the place.

The debt har jag också sett, m.fl på din lista.
Vi verkar ha en väldigt lik filmsmak du och jag.

Gott nytt år Ninnie - ifall vi inte "ses" imorgon!!

Malin sa...

Jösses vad många filmer du sett! Du är en riktig cineast!