söndag 21 augusti 2011

Sommarläsning. Det blev några böcker lästa i sommar, både några som var mycket bra och några mindre bra.

Häromdagen läste jag ut en av de bättre, Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger. En underbar bok i samma anda som hennes bok Själens osaliga längtan som jag älskade. Den här var inte riktigt lika bra, men bra nära...En mycket vacker historia, om kärlek och om längtan. Det är en mycket märklig historia om en man som reser i tiden, men trots det otroliga i detta så är boken skriven på ett helt trovärdigt sätt. Den här boken är ljuvlig, den är magisk, en bok som man inte vill ska ta slut! Boken har filmats, och jag vill gärna se filmen också. Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie är en bok som fått mycket bra recensioner. Men jag gillade inte den här boken alls. Den är alldeles för tragisk och brutal. Jag tycker heller inte om författarinnans sätt att skriva, tycker att det känns platt och enkelt. Nej, den här boken berörde mig faktiskt inte så som jag hade förväntat mig. Inger Frimansson är en mästare på att skriva psykologiska rysare. Råttfångerskan är inget undantag. Den här boken kan man inte lägga ifrån sig, det är en riktig sträckläsningsbok. En psykologisk spänningroman om relationer. Läsvärd! En annan bok som höjts till skyarna är Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Jag hade förstås höga förväntningar, men tyvärr blev jag besviken. Jag kan inte riktigt förstå bokens storhet, jag blir mest irriterad på huvudpersonerna (portvakterskan Renée) som jag tycker är kall och känslolös och ser ner på andra, och bokens andra huvudperson (tonårsflickan Paloma) känns inte ens trovärdig. Det här störde mig mycket, desutom tycker jag att boken hade alldeles för mycket av filosoferande monologer och en lite för tunn handling. Slutet var också lite av en besvikelse... Men Barbery har ändå ett härligt språk att skriva på som verkligen fångar mig, och det är detta som gör att jag trots allt läser ut den här boken under parasollet vid poolen på hotellet på Sicilien.....

3 kommentarer:

Pumita sa...

Där ser man... vi verkar inte ha samma smak alls. Du sågar två att de böcker som jag tyckte allra bäst om förra året. :) Älskar Adichie t.ex. Visst kan hennes böcker vara jobbiga att läsa för att det tragiska berör en så djupt men livet är inte bara en dans på rosor, speciellt inte i hennes gamla hemland.

Niffenegger är inte den typen av författare jag brukar läsa men har just boken ovan i min hylla - har haft rätt länge men har inte läst den än.

Pumita sa...

Tiden går fort... det var för två år sedan jag läste dem.

Ninnie sa...

Pumita, smaken är som baken...så är det ju. Jag kanske inte var i rätt stämning för att läsa Lila hibiskus, jag vet att livet inte är en dans på rosor, och att det var fruktansvärda förhållanden i Biafra. Men det blev för mycket hemskt för mej...Var flera gånger på väg att lägga av att läsa, men ville ändå ta mig igenom. Jag började läsa en annan bok men gick sen tillbaks o läste ut den.