måndag 19 april 2010

Några böcker:

På bara ett par dagar (snabbt när det gäller mej och min (just nu) begränsade tid för läsning) läste jag ut den här boken,
Det räcker inte med kärlek av Jenny Lexhed.
Det här är en självupplevd berättelse, som på ett klarsynt, känslosamt och utlämnande sätt skildrar en mammas kamp för sitt handikappade barn.
Jenny och hennes man får sitt första barn, en fin liten pojke. Efter att tag märker de att det är något som inte stämmer med deras lille son. Han är sen i sin utveckling och tar inga initiativ till samspel med någon, lär sig inte att tala eller kommunicera.

Jag har i mitt yrke som förskollärare mött ett par autistiska barn, därför tyckte jag att det var väldigt intressant att läsa den här boken. Vi har just nu en pojke med samma problematik på min förskola, och jag fascineras verkligen av den här mammans envis kamp för att hitta rätt behandlingsmetod, försöka hjälpa sitt barn så att han ska kunna utvecklas på sitt sätt, hitta hans sätt att lära. Min erfarenhet är sorgligt nog det motsatta, föräldrar som i det längsta förnekar, vägrar inse, vilket leder till att barnet i fråga inte får den hjälp och det stöd han borde få eftersom det ju är föräldrarna som måste driva i ett sådant fall.
Men här är en mamma som vekligen kämpar för sitt barn. Lexhed skriver mycket utlämnande om sin envisa kamp för sonen, besattheten att hitta rätt behandling, otillräckligheten och hur hon själv till slut går in i en psykos av ren utmattning och hamnar på psyk.
En stark berättelse, som griper tag

En annan berättelse ur verkligheten är Helena Henschens bok
Hon älskade.
Helena Henschen berättar om sin farmor Signe Thiel utifrån minnen, bevarade brev och dagböcker. Det blir en fängslande historia om en kvinnas liv i början på förra seklet. Man får följa Signes uppväxt i ett överklasshem i Stockholm, läsa om hur hon gifter sig och skiljer sig, får fem barn, förälskar sig och inleder en livslång relation med den gifte hjärnforskaren Oskar Vogt. Signe lever verkligen i en spännande och omtumlande tid. Kvinnorna börjar kräva sin rätt i samhället, hon är också med om två världskrig. Hon engagerar sig i kvinnorörelsen, är en av de drivande i Fredrika Bremer-sällskapet, och hon tar emot judiska flyktingar från Tyskland och Norge i sitt hem.
En annorlunda bok, med ett vackert språk som jag kan rekommendera att läsa!

Sist en helt annan bok (!),
En helt annan historia av Håkan Nesser.
Den handlar om ett antal svenska turister som träffas i Bretagne i Frankrike när de är på semester. Det enda som finns kvar efter semestern är några foton, en dagbok och en akvarell. Efter fem år börjar någon döda dem en efter en. Innan han gör det skickar han ett varningsbrev till polisen.
Det här är en mycket bra och spännande svensk deckare, otroligt välskrivet med ett lättflytande språk i motsats till lera andra så där lite halvbra svenska deckarserier....
Det är första gången jag läser något av Håkan Nesser, men jag ska absolut läsa fler böcker av denne författare!

3 kommentarer:

Malin sa...

Det räcker inte med kärlek var väldigt berörande tycker jag.

De andra av böckerna har jag inte läst.

Kram

Pumita sa...

Blir nyfiken på Henschens bok, har sett den på bok.nu har jag för mig. Rekommenderad till mig, menar jag. Vackert språk är ett stort plus.

Marie sa...

Åh så bra med lite boktips. Har precis läst ut min av Katarina Wennstam, Dödergök. Rekommenderas.
Nesser ska jag nog slå till på tror jag. Låter som min genre ;-). Tack för reflektionen kring tonåringarna vi har här hemma. Visst är det ljuvligt att få följa deras resa till vuxna självständiga individer. Närhet, dialog och vaksamhet tror jag är tre bra ingredienser för att det ska funka bra på alla plan. Ha en fortsatt fin vecka. Och tack för att du kikade in, blir alltid lika glad.