onsdag 24 februari 2010

Apelsin är väl ändå den godaste frukten som finns? Fruktigt saftiga, söta och fullproppade med C-vitaminer. Det finns nog inget godare just nu! Jag äter minst ett par stycken om dagen..... Man kan också passa på att koka egen marmelad nu när det är bra pris på citrusfrukter. Det gjorde jag häromdagen, det blev jättegott! Mycket godare än köpt marmelad.
Recept på enkel och god marmelad finns på Ninnis Goda!

I går var det nästan som vår i luften!
Solen sken och värmde i ansiktet, det droppade från taket...härligt.
Apropå tak...När solen skiner så värmer den på taket på södersidan av vårt hus. Just nu är ju taket fullt av snö. Yngste sonen var ledig från skolan idag, och satt i sitt rum på andra våning när han plötsligt hör ett öronbedövande dån, samtidigt som hela huset skakar. Han blir jätterädd, tänker att -hjälp, det är jordbävning eller nåt...!-springer ner och ut på förstutrappen....
Oj, vad hände!?!
När han samlat sig lite fick han för sig att taket till garaget rasat in p.g.a. snön, det har ju skrivits och pratats en hel del om tak som rasat in p.g.a. snötyngden på sista tiden. Men neej, så allvarligt var det inte, det visade sig att hälften av snön på taket på södersidan av huset rasat ner till följd av den värmade solen där. Så just nu har vi en stoor hög med snö, där vi tänkt bygga altan framåt våren....!Lite vårfärger inomhus piggar upp, jag köpte knalligt prickiga gröna grytlappar till köket, och lite nya blommor häromdagen.
Och i dag var jag in på blomsteraffären igen, det är ju så mysigt att titta på vårfärger och känna lukten av blommor.... Jag köpte med mig en vaxblomma, ett litet träd med söta rosa blommor på. Förhoppningsvis ska den klara sig inomhus fram till sommaren, då den kan få flytta ut i trädgården. (bild lånad, för mörkt att fota idag)

3 kommentarer:

Rajson sa...

Minst ett besök i veckan i en trädgårds affär är ett måste för att överleva denna vinter.
Vad ska man göra av allt snö?
Väntar också på att all snö på taket dimper ner i nacken på en.
Hoppas solen får smälta detta i lugn och ro. Inget ösregn, Tack!

Malin sa...

Nu blev jag sugen på våra till det här med!!

Kram

Pumita sa...

Vilken söt liten blomma! En sån vill jag gärna ha. Och en stor påse med saftiga apelsiner. :p