måndag 25 maj 2009

En bra film:
Gran Torino.
Clint Eastwood både regisserar och spelar huvudrollen i den här filmen som handlar om Walter Kowalski, en sur och arg gammal gubbe som precis förlorat sin hustru.
Han fräser, spottar och muttrar åt alla som vågar störa honom när han klipper gräsmattan eller polerar sin älskade bil, en Gran Torino från 1972.
Walt är gammal krigsveteran från Koreakriget, och nu irriterar han sig på asiaterna som befolkar området där han bor.
Filmen är ett fängslande drama som innehåller både sorg, spänning och skratt och Clint Eastwood gör verkligen huvudrollen riktigt bra som den grinige, sure och stentuffe gamle mannen som ändå har ett varmt hjärta där under ytan. Det sägs att detta är Eastwoods sista film, och är det det, så är det verkligen ett värdigt avslut på en lång filmkarriär.

Jag gillade den här filmen, den kan jag rekommendera att se!

En bra bok:
Vila på gröna ängar
... den sista boken i trilogin om den norska gården Neshov av Anne B Ragde, läste jag ut i helgen. Den här boken är en direkt fortsättning på "Berlinerpopplarna" och "Eremitkräftorna" (som jag skrev om här).
Den här boken var bra men inte lika bra som dom två första. Det är en lättläst och fänglande bok, men inte lika ljus som de andra böckerna, lite för dyster och tung emellanåt.
Det jag gillade med denna boken var att den slutade något överraskande. Och så porträttet av farfadern - som inte framträtt så mycket i de andra böckerna - var mycket bra. Han varken säger eller gör särskilt mycket i boken, men genom antydningar, och små korthuggna samtal med Torunn får man en djupare bild av hans liv med sin tragik och sorg.

Jaha, och så är det en arbetsvecka med hela fem arbetsdagar....
Konstigt vad lätt det är att bli van vid fler lediga dagar än arbetsdagar!?
Men solen skiner varmt och gott, vi är ute nästan hela dagarna på jobbet.
Härligt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag kan inte hitta nåt annat sätt att kommunicera med dig så jag gör det på kommentardelen. Jag skulle vilja använda din bild återbruk till våran kulturförenings anslagstavla och hemsida. Kan du kontakta mig: irre@knutbykultur.se så skickar jag över text och bild till dig.
Hej hopp/Iréne

Marie sa...

Alltid kul med både bok och filmtips. Böckerna har jag läst, och också sett lite av tv-serien som bygger på böckerna, föredrar definitivt böckerna. Och nästa vecka har vi 4 dagars vecka här igen i Norge, eftersom vi fortfarande har ledig på Annandagpingst. Kram

hugan sa...

Den filmen verkar bra! Tack för tipset! Ha nu en skön helg!

Anonym sa...

Jag blev så besviken på den sista boken. Slutet var oväntat, oväntat dåligt. Vad hände sen????? Som om det skulle komma en bok till. Fast det ska det väl inte?!