söndag 17 maj 2009

Det runda fönstret jag visade i Veckans Fönster sitter på den vackra katedralen Duomo i Siena, Italien.
Vackert är förresten bara förnamnet på denna katedral byggd i vit marmor. Katedralen är ritad av arkitekten Nicola Pisano, och var tänkt att bli Italiens största men år 1348 slog pesten till och bygget fick avbrytas.
Kyrkans inre är mycket speciellt med väggar och pelare i band av svart och vit marmor och har en mängd konstverk av renässansens stora konstnärer.

Dessutom ett enastående golv, med motiv från bibeln, legender och antikens mytologi.
Hela kyrkan är otroligt rikt utsmyckat med figurer och bilder, både inuti och utanpå.Om man t.ex. tittar upp mot taket inne i kyrkan ser man 172 påvar avbildade som tittar tillbaka på dig.
Tyvärr är bilderna inifrån kyrkan väldigt suddiga, beroende på att man inte fick använda blixt. Några bilder blev det ändå...
Det här är nog den vackraste och mest utsmyckade kyrkan jag sett! Jag var speciellt fascinerad av den randiga interiören, som också kommer igen i kampanilen brevid katedralen.
Och så all fantastisk utsmyckning! Så mycket arbete (och pengar!-kanske hade behövts bättre till folket i Siena...) som ligger bakom...

4 kommentarer:

Marie sa...

Wow, vilken katedral. Det är svårt att tänka sig vilket otroligt arbete som ligger bakom.

Rajson sa...

Vi och kommande generationer får tacka och buga för denna och liknande underverk!Pengarna hade säkert behöts hos den vanliga befolkningen!
Vackert dokumenterat!

Ninni sa...

Ja den är fantastiskt vacker! Jag har också varit där:) Vilka utsmyckningar!
Må så gott!
Kram Ninni

Miss Marie sa...

Jag blir alltid så fascinerad av kyrkor som är så utsmyckade. Tänk vilket arbete som ligger bakom det! Tänker på hur hänförd jag blev första gången jag såg Notre Dame i Paris... het otroligt!