fredag 3 april 2009

Jag fick barn när jag var förhållandevis ung, min (blivande) man och jag var 22 och 24 när vi blev föräldrar första gången. Sen kom ganska snart två barn till.
Att få barn när man är ung har sina fördelar. Man är inte lastgammal när barnen vuxit upp, och man får ”egentid” igen. Härligt att man fortfarande har lust för äventyr och upptåg!
När man fick barn hade man inte hunnit lägga sig till med några bekväma vuxenvanor, att vänja sig vid ett liv som småbarnsförälder med allt vad det innebär var inte speciellt omtumlande eller svårt.
Man hade heller inte skaffat sig några bilder av hur det skulle vara att ha barn, inte läst någonting om hur det är att ha barn, hur barn ska uppfostras e.t.c., utan tog allt som det kom….det var ganska lätt!
Man känner sig tämligen jämngammal med sina vuxna barn….ibland i alla fall. (Fast jag misstänker att barnen INTE känner så…! ; ) )
Den enda nackdelen var att man heller inte skaffat sig någon ekonomisk trygghet, det var fruktansvärt kämpigt emellanåt att få det att gå ihop rent ekonomiskt med tre små barn…Och det har liksom följt med genom åren, (jag läste vidare på högskola och fick bättre lön när barnen blivit stora) vi har inte mycket nu heller, men i alla fall så vi klarar oss och kan unna oss lite extra ibland.
Men fördelarna överväger stort den nackdelen, tycker jag!

Jag är så glad och stolt över mina tre underbara barn, och att jag (vi) lyckats fostra dem till de fina vuxna (eller på väg att bli) människor de är i dag!

Att jag kom att tänka på det här var för att jag idag varit på sjukhuset och fått en ny spiral insatt, för några fler barn vill jag inte ha, nu är jag för gammal....! Så idag har jag har en kompledig dag, och ska bara ta det lugnt och njuta i vårsolen i eftermiddag.

Ha en skön helg!

1 kommentar:

Ninni sa...

Visst är det en underbar känsla att vara stolt över sina barn! Det finns nog fördelar med att få barn tidigt som du skriver, visst är det så. Men ibland får man ta det som det blir och det blir bra det också. Jämngammal med barnen tror jag man känner sig oavsett vilken ålder man är i;)
Hoppas du får en skön helg!
Kram Ninni