torsdag 23 april 2009

Häromdagen var jag på en föreläsning med John Steinberg.
För er som inte känner till honom så är han föreläsare och författare, med inriktning mot pedagogik och skola. Föreläsningen handlade om att handleda nya och blivande pedagoger.

Han pratade om hemligheten bakom att vara en duktig pedagog, och hur man handleder och stöttar nya och blivande pedagoger.
Han sa bland annat att pedagogyrket egentligen mest handlar om ledarskap, och att blivande pedagoger behöver mycket träning och stöttning i just ledarskap.
"Jaa, så är det ju!", tänkte jag många gånger under hans tre timmar långa föreläsning, och jag fick också många tips och tankar om hur jag kan bli en bättre mentor och handledare både för barnen på förskolan och de blivande studenter jag kommer att handleda.
En mycket bra och givande eftermiddag, med en kunnig och inspirerande och rolig föreläsare.

Ikväll ska jag gå ut och äta tapas med mina kollegor på jobbet.
Trevligt!
Solen är varm idag, temperaturen visar +17 grader, så vi kanske kan sitta ute?!Tulpanerna blommar!!!

3 kommentarer:

Marie sa...

Att få lyssna till någon som inspirerar är så härligt, och några sådana dagar behöver vi. Tapas blir man ju också glad över, mycket smarrigt. Hoppas du får en hygglig kväll!

hugan sa...

Låter som ett ovanligt givande föredrag! Ovanligt gott med tapas åxå! Ha en blommande skön helg nu!

Ninni sa...

Det är underbart att få lyssna till inspirerande människor. Det smittar!
Hoppas du får en skön helg med din familj. Det låter mysigt...saknar mina som är så långt borta;)
Kram Ninni