torsdag 15 januari 2009

Några filmtips!
Förutom filmen jag såg i måndags har jag tre andra filmer jag tänkte skriva lite om idag.
Först måndagkvällens film; "Låt den rätte komma in".
Den här filmen är något så ovanligt som en svensk vampyrfilm. Jag hade inte alltför höga förväntningar på den, för jag har varken läst boken som ligger till grund för filmen (som lär vara mycket bra) och jag är inte egentligen så förtjust i skräck/övernaturliga filmer. Men - det var en mycket bra, en mångbottnad och sevärd, spännande och hemsk, vacker och stämningfull svensk film! Inte alls som en klassisk skräckfilm där det frossas i blod och specialeffekter. Även om vampyren i filmen självklart lever av människoblod....Filmens fokus är istället på de två barnen som har huvudrollen, den mobbade pojken Oskar och vampyrflickan Eli och deras relation. En film man absolut inte ska missa om man vill se en vacker berättelse om två barn som inte är som andra.

På juldagen var vi på biopremiär, hela familjen med svärdöttrar. Den film vi kunde enas om alla sju var en annan svensk film, nämligen Måns Herngrens "Allt flyter".
Ja, vad ska jag säga....En film som är rolig ibland, och sorglig ibland. För visst är det roligt att se ett gäng medelålders män i baddräkt som försöker simma konstsim. Och visst är det roligt att se hur de lyckas övervinna alla hinder och nå sitt mål, att ställa upp i VM i konstsim för män. Man skrattar emellanåt, det gör man. Det är däremot inte roligt att se en tonårsförälder i 40-årsåldern som varken vill eller klarar av att ta hand om sitt barn. Nej, inte en film jag vill rekommendera. Tunn historia, men vad annat kan man vänta sig av en film som ska handla om medelålders konstsimmare...?

Hemma i TV soffan har jag också sett dessa båda filmer:
"Berätta inte för någon". Den här filmen är fransk och baserad på en kriminalroman av Harlan Coben. Ett spännade och överraskande thrillerdrama om hur en fransk Dustin Hoffman-kopias (François Cluzet) liv förstörs efter att hans fru blir mördad. Åtta år efter denna händelse får han ett mejl som verkar vara från henne...
Filmen är underhållande och välgjord och passar bra om man vill ha en spännande filmkväll!


Och så till sist;
"American Gangster". En mycket bra film, med de kända och duktiga skådespelarna Denzel Washington och Russell Crowe i huvudrollerna. "American gangster" är den sanna historien om knarksmugglaren Frank Lucas, spelad av Denzel Washington, som ogillade alla mellanhänder och som tack vare det det tjänade hundratals miljoner på heroin i USA på sextio och sjuttiotalet. Russel Crowe spelar polisen Richie Roberts som jagade och till slut satte fast Lucas. Det tog ett tag att komma in i filmen, det var lite rörigt i början men sakta men säkert sögs man in i filmen. Jag gillade att man fick se så många olika sidor av Washingtons rollfigur, han växlar mellan att vara både snäll, beskyddande, vidrig och elak. Dessutom fokuserar inte filmen så mycket på våld och uppgörelser, som på affärer och familjeliv i maktspelet i den undre världen.
Att den dessutom är verklighetsbaserad gör den både spännande och ledsam.

Mycket sevärd!

4 kommentarer:

Pumita sa...

Denzel Washington är en duktig skådespelare men jag är inte så förtjust i gangsterfilmer. Vampyrer vill jag inte se alls. Däremot blev jag nyfiken på den franska filmen. Kan inte påminna mig om att jag skulle ha hört talas om den så tack för tipset! Hoppas att jag hittar den till helgen.

Rajson sa...

Tack för tipsen.Den första blev jag nyfiken på eftersom den fick så mkt "reklam" på guldbaggegalan.
Den franska skulle kanske varangt, ser alldeles för sällan på fransk film.
Har du sett min nya lördagsnöje?
Visserligen börjar det bli ett överskott av diverse utmaningar men efter viss uppbackning av några andra bloggare kör jag igång ändå.Är barnsligt förtjust att snurra runt på yutube och frossa i gamla och nya godingar!
Kika här om det låter lockande:http://musikfoto.blogspot.com

Marie sa...

Jag tyckte också mycket om American gangster. Jag älskar Denzel ;-). I morgon ska vi och en annan familj gå och se Allt flyter, får se vad vi tycker. Må gott och trevlig helg.

Anonym sa...

Oj vad du hunnit se många filmer!
Den enda film jag sett på evigheter var Flyga Drake, bara för att jag älskade boken. Men filmen blev lite platt, men sevärd när man hade bokens djup och detaljer i bagaget.