torsdag 28 augusti 2008

Till slut har jag läst ut den här boken, Kleopatras kam av Maria Ernestam.
Detta är en bok som är svår att beskriva. Den handlar om tre vänner som bestämmer sig för att starta ett företag tillsammans, vars affärsidé är att lösa folks problem. Men, det visar sig att de får uppdrag som de aldrig kunnat drömma om...
Samtidigt har alla tre ett förflutet som påverkar dem i deras handlingar. Det blir lite rörigt med tre huvudpersoner och det gör också att man har svårt att lära känna huvudpersonerna och fångas av deras öden. Boken har också en alltför dyster och mörk stämning tycker jag.

Jag har tidigare läst Busters öron av M. Ernestam. En mycket speciell och på sina sätt charmig bok som jag verkligen tyckte om. Därför hade jag höga förväntningar Kleopatras kam, som tyvärr inte infriades. Boken var stundtals ganska seg, men jag läste ut den iallafall för jag ville veta hur den skulle sluta. Jag brukar inte ödsla tid på böcker som jag inte tycker om annars.
På det stora hela tycker jag att den här romanen var medelmåttig. Om jag inte läst Busters öron förut skulle jag inte komma på tanken att läsa en till bok av samma författare.

Så, vill ni läsa Maria Ernestam, läs då Busters öron istället tycker jag.

1 kommentar:

hugan sa...

Ja visst är det klurigt med dessa böcker, den jag "recenserar" på min blogg nu är en bok som jag bara fick ögonen på, antagligen bara för att den var på topplistan...men jag tyckte den var så enkelt o bra skriven att nu ska jag försöka hitta föregångaren, vi får väl se hur den tar sig...!
Glad fredag!