fredag 30 maj 2008

Rönnen blommar... ...och det är högsommarväder med 25 grader och strålande sol. Jag är ensam hemma ikväll, mannen är ute med jobbet. Det blir lite datatid, och lästid i kvällssolen på altanen.

För övrigt så är det full fart här just nu. Sonen tar studenten i veckan, och det är lite att förbereda...Idag var jag och hämtade hans studentkostym, upplagd och klar. När han har den på sig, så har jag så svårt att förstå vart de här åren tog vägen?! En vuxen man står ju där framför mej, han som nyss var en liten parvel som satt i mitt knä och sög på tummen. Ofattbart. Jag försöker ständigt få föräldrarna jag möter i mitt arbete att förstå att ta till vara barnaåren - istället för att bara vänta på att barnen ska bli stora och självständiga. Den tiden går ju så fort, är så viktig och kommer aldrig tillbaka. Jag är så glad att jag tog mej tid att vara hemma länge med mina barn, och jobbade deltid så länge det gick. Trots att det var kärvt ekonomiskt, och det var jobbig av och till. Trenden bland småbarnsföräldrar idag är tyvärr att de allra flesta jobbar heltid, många barn tillbringar 40-50 timmar i veckan på förskolan. Barnen har det jättebra på förskolan, men allra bäst med sina föräldrar...Tror jag.

Ha en skön helg i sommarsolen!

5 kommentarer:

Rajson sa...

Ja man blir lite rädd när man ser hur fort det går.
Har också förstått att småbarnsföräldrar jobbar förfärligt mycket.Men dom ska ha allting tipp topp direkt idag.En annan gick den långa vägen.Det var inte tal om att ha villa ,dyra möbler och fina semestrar när vi var färdigutbildade.
Vi har varit lyckligt lottade och kunnat vara hemme med barnen alla eftermiddagar.Gukt värt!
Jätte fin bild på rönnen!!!!
Ha en skön helg!

Malin sa...

Oj...lilla T! Det var längesen men va söt han var!

Anonym sa...

Får lite dåligt samvete, jobbar ju heltid..Men lillen är ju redan 6 år och jag har jobbat deltid tidigare.
Har rönnar så där vackra blommor? Det har jag missat hela mitt liv..

Ninni sa...

Ja visst är det skrämmande hur fort tiden går...helt plötsligt är de vuxna. Men det fick man ju också höra av dem som var äldre då når barnen var små...men tog väl inte det till sig riktigt kanske. Har också jobbat deltid länge och haft den stora turen att ha ett riktigt bra dagis med underbar personal.
Men tänk hur bra vi har det i Sverige med föräldraledighet och kommunala dagis! Jag tror att man som nybliven mamma här i Brasilien har rätt att vara ledig i ett par månader! Dagis existerar knappt utan här måste man ha barnflicka eller avstå från att arbeta...och så är det väl på många håll i världen. Sverige är ett fantastiskt land på många sätt och vis!
Hoppas du får en skön vecka!
Kram Ninni
Rönnblomman är mycket vacker:)

hugan sa...

Här är åxå en som lever med dåligt samvete....var ensamstående under större delen av småbarnsåren, det var alltså bara att jobba allt som gick för att få det att gå runt. å här står man med utflugna barn...hujedamej...men barnen funkar bra och är glada än idag så jag hoppas och tror att de inte for allt för illa de åren...:)