söndag 18 maj 2008

I Borås pågår just nu en skulpturfestival, i samband med att den amerikanska konstnären Jim Dines skulptur "Walking to Borås" invigdes i fredags. Jag och mannen åkte dit i går och gick en runda genom staden för att titta på några av skulpturerna. En del står där permanent, en del tillfälligt i samband med festivalen.

Störst och mest omtalad av dem alla är förstås Pinocchio, Jim Dines jättelika bronsstaty som står i en änden av en av de större gatorna, den som leder till Borås Högskola.

Det har varit stormigt kring den här skulpturen, den har verkligen rört upp många känslor! Så här der den alltså ut, den är rätt häftig tycker jag, och väldigt utmärkande...
Sen gick vi vidare, förbi den här lilla flickan som stod övergiven vid ett träd, med regnkläderna på. "Ute" heter den, och är gjord av Charlotte Gyllenhammar.
















Vi promenerade över Viskan och in i stadsparken. Mitt bland rosorna stod den här flickan, som någon hade virkat en värmande topp till i plastband!










(Den här skulpturen var inte med i festivalprogrammet, men jag tyckte den var fin...)
Stadsparken är väldigt grön och vacker, många fina blomplanteringar i rabatter och lådor.
Vi kommer till den här stayn, som man blir glad av att se!
En kanin, skapad av Marianne Lindberg De Geer.
Den lilla flickan sprang skrattande runt, runt, runt kaninen.
















I vattnet utanför den gamla biografen Röda Kvarn finns den här skulpturen, "Bodhi" av Fredrik Wretman. Den här gillar jag, den får en att tänka på att ta det lite lugnare, stanna upp och fundera, ta vara på tiden...














Sist gick vi till norra änden av Allégatan, dit Pinocchio är på väg (?). Där utanför Högskolan ligger den en man och vilar.
Kommer man närmare ser man hur stor han är!
"Catafalque" heter den, och är gjord av den engelske konstnären Sean Henry, som själv agerar modell för skulpturen. När vi kom dit så var konstnären själv på plats och blev intervjuad. (det är han som står vid skulpturens huvud)






Jag gillar den här också!
Efter en trevlig stadsvandring i Borås, åkte vi hem till mina föräldrar och fick kaffe och goda hembakta kakor och bullar, gott!

9 kommentarer:

Rajson sa...

Kul med konstvandring!
Skulle kanske kika förbi.
Här har det varit en bedrövligt kall söndag.
Inatt är det risk för minus grader!Hoppas blommorna klarar sig.

Pumita sa...

Riktigt häftiga bilder! Gillar Bodhi. :)

Desiree sa...

Kul att få se alla dessa statyer. Många var riktigt coola. Kaninen var läcker. Verkar som ni fick en riktigt trevlig dag i Borås.

Malin sa...

Visst är Pnocchio lite fin ändå! Och inte riktigt så iögonfallande som man kan tro. Kaninen är ju jättesöt!

Fictive sa...

Vad tufft! Hur länge ska denna "utställning" vara? Det skulle vara roligt att åka och titta på den. //Frida

Miss Marie sa...

va kul! jag var i gbg i helgen o då pratade de mycket om pinochio-statyn, men jag tycker den är jättefin! rondeller är så fula annars, så lite statyer är bara bra!

Ninni sa...

Jättekul att få se alla skulpturer! Fint reportage du gjort! Jag gillar den lilla flickan av Charlotte gyllenhammar och Marianne Linberg de Geers kanin så här spontant. Det är säkert en annan sak när man sett dem live...
Du undrar om äppelmoset, det blev ju bara två äpplen förra året och de kom aldrig så långt som till mos, såklart:) Men jag har ett annat äppelträd som ger äpplen som är rödstrimmiga inuti och av dem får jag vackert rosa mos. Dessutom väldigt gott! Så antagligen så blir det ännu rödare det här moset...det kanske ser helt giftigt ut:) Spännande ska det bli att få göra första omgången iallafall.

Ninnie sa...

Rajson; en tur till Borås och titta på skulpturer och den vackra stadsparken tycker jag absolut du ska ta!
Pumita; Bodhi är så fin, står perfekt där i vattnet och mediterar...(Bodhi är förresten sanskrit och betyder upplysning.)
Desiee och Malin; kan upplysa om att kaninens ögon rör på sej, efter tiden, det är ett urverk bakom ögonen!
Frida; skulpturfestivalen pågår fram till 21 september.
Marie; jovisst är han fin, jag blev faktiskt positivt överraskad.
Ninni; ja, skulpturer ska man se "live", och få känna lite på dem. (Tror att både lilla "Ute" och kaninen är mycket klappade på!)

Anonym sa...

Vilken härlig utställning. Gillade verkligen Bodhi i vattnet.