lördag 29 mars 2008

Utmanad, av Ninni på bloggen Fotografia, att visa och berätta vad som är BÄST och vad som är PEST med mitt hem! Jag var tveksam till att anta den här utmaningen, eftersom jag inte tycker att jag har ett hem som jag vill visa upp, jag har inget fint hus att vara stolt över.

Vi bor i en bostadsrätt, typ radhus, med en liten, liten trädgård till. Vi har bott här i snart 15 år, och anledningen till att vi hamnade just här var enbart för att vi behövde en större bostad. Vi hade tre små barn, och inte mycket pengar, och detta var ett billigt boende för oss. Så jag har inte flyttat hit för att jag ville bo just här, utan för att det var enda alternativet just då. Under de år vi bott här har vi med jämna mellanrum, eller egentligen hela tiden, letat efter något "eget". Vi har tittat på många hus, både gamla, mindre gamla, ganska nya och nu senast var vi på gång med att bygga ett nytt hus. Det blev inget med det, vilket vi sörjde mycket över, eftersom den tomt vi ville ha gick till några som stod före oss i tomtkön. Vi hade stort hopp om att få den tomten, och hade redan bestämt hus och allt...men det blev inget.

Nu har ett av barnen flyttat hemifrån, och vi har lite mer utrymme, men vi har inte riktigt släppt tanken på ett eget hus än. Nu när barnen blivit större känner vi oss inte lika bundna till att bo kvar här i samhället vi bor, utan kan tänka oss att flytta till ett annat ställe, dock inte för långt bort från våra arbeten. Fast ibland blir jag så trött på att inte kunna nöja mej med det vi har, för egentligen trivs jag ju jättebra här i mitt hus, det är ju mitt och väl inbott efter så många år...

Nåväl.
Det som är absolut BÄST med mitt hem är ändå min lilla trädgård, och vår uteplats. Här njuter jag av blommor, sol och värme den tiden på året som är bäst - våren och sommaren. Fördelen med en liten trädgård är just att den är liten, det blir aldrig tråkigt och övermäktigt.
BÄST tycker jag också om vårt vardagsrum, som har fönster åt söder och är ljust och trevligt, där stortrivs mina orkidéer. Men rummet är för litet...

Och det är just det som är PEST med mitt hem, det är litet. Matrummet, t.ex. det är på tok för litet när vi har gäster, liksom vardagsrummet. Jag skulle vilja ha fler rum, (vi har fem; tre sovrum, ett gästrum och vardagsrummet) så att det finns plats för gäster att sova över eftersom vi bor långt bort från både vänner och numera också barn med sambo, som kanske vill stanna över natt.
Jag gillar änglar...


Och trädgården, den är ju också liten, det är inte bara BÄST utan också PEST för jag hade velat ha plats för mera rabatter, ett växthus och en större uteplats.

Så, några vackra bilder på mitt hus blir det inte, för jag har inga. Huset är fult och inget jag någonsin kommer att fotografera! Men mina blommor är fina...eller hur?

Den här utmaningen skickar jag vidare till dessa fem; Desirée i Alabama, Malkins, Miss Marie, Malin, och Stumpan. Var med om ni vill, och om ni antar utmaningen är det tre regler som gäller; länka tillbaka till mig. Berätta vad som är BÄST och vad som är PEST i ditt hem och din ev. trädgård. Och utmana slutligen fem nya personer... och alla andra som vill!

6 kommentarer:

Ninni sa...

Liksom du var jag tveksam, men det är jätteroligt att få läsa lite mer om människan bakom bloggen tycker jag. Jättefina bilder på dina blommor! Var du glad för din lilla trädgård, vi har varit på jakt efter ett radhus innan vi hamnade här just pga storleken på trädgården. Det blir övermäktigt innan sommaren är slut eftersom vi har sommarställe också. Så varje höst startar letandet igen. Och varje vår så startar jag 1000 projekt i trädgården igen, att man aldrig lär sig :)

Miss Marie sa...

nu är jag också med i utmaningen! =) det lilla jag ser av ditt hus verkar jättemysigt! =)

Åsa sa...

Självklart antar jag den, måste fundera lite bara...

Åsa sa...

Nu har jag tänkt färdigt!

Desiree sa...

Jag tycker din uteplats med de många vackra blommorna ser jättefin ut. Jag har dock förståelse för att du vill ha lite större som tex ett större matrum. Jag antar härmed utmaningen, kul.

Anonym sa...

Oj här hittade jag en utmaning! KUL! Jag kommer att anta den, men det får bli om ngn dag ev till helgen. Vad kul att få veta mer om dig och ditt hem! Fantastiska blommor du har i din trädgård, och vilken bra fotograf! Bra tolkning av tisdagstemat föresten.