onsdag 17 maj 2023

 En morgon vid sjön.


Blir det sol eller regn idag?

Det blev både och.

På sena eftermiddagen efter dagens pass på Gröna Vägen
och en stunds vila efter det
så behövde jag andas skogsluft.


Djupblå skyar och tjocka moln över sjön,
vindstilla och alldeles tyst.
Gässen har fått små gula duniga ungar!


När jag kom upp på berget började det att blåsa,
jag kände doften av regnet, mmm...
Så kom det, stora tunga droppar.


Åt östra sidan av sjön var himlen mörk och hotfull,
blir det åska tro?
Tittar jag åt andra hållet,
västerut mot byn, skiner solen och himlen är ljusblå.


Men solen segrade!
De mörka molnen försvann och det blev solsken igen.




...men huuu så kallt det varit idag.
Bara 3 (!!) plusgrader på förmiddagen.
Vilka kontraster jämfört med helgens sommarvärme.

Gullvivor och doftande narcisser blommar, 
och lite längre bort en av mina favoriter,
löjtnanshjärta!
(Den tog jag med från min förra trädgård!)

Trevlig helg!

1 kommentar:

Channal sa...

hej Ninnie! Älskar dina bilder med vackra vyer! Så söta violer. Jag har lila violer på gräsmattan hemma hos mig. Igår regnade det mest hela dagen här. Kyligt var det också, 7°-9°. Men jag hade det varmt och gott!

KRAM Anna