lördag 3 september 2022




Och jag startade hösten med att följa med N på jobbresa upp till Mora i Dalarna, 
onsdag till fredag. 

Hela onsdagen gick åt till resan upp,
 vi var framme på sena eftermiddagen.

Vi gick en promenad, och på kvällen åt vi en god middag på
Hotell Heim där vi bodde i två nätter.

På torsdagen fick jag en härligt solig dag i Mora, medan N jobbade.

Jag cyklade omkring lite på måfå.
 (jag hade min lilla hopfällbara cykel med)
Å, det är ju så fint här uppe i Dalarna!


…ja, titta bara så vackert man kan bo!


Så hittade jag en cykelled som hette "Siljansleden".
Följde den en bit, och kom faktiskt ut på härliga skogsstigar längs med vattnet.
Så fint!
Inga bilder dock, hade fullt upp med att hålla reda på vart jag var..!

Sen gick jag ”på stan” en stund, 
lagom stort och flera fina små butiker.



Roligt att shoppa lite -
det har jag inte gjort på länge för det tröttar min hjärna så mycket.
Men här var ju lugnt och skönt, och lagom mängd butiker att besöka!



Lunchen tog jag på Zorngården – så gott!
Jag satt ute i solen och åt - varmt och skönt!






Sen gick jag in på Zornmuseet
och njöt av vackra målningar.



Zorn som ung...


...och äldre.
Han blev bara 60 år.

Här är han med sina konstnärsvänner,
Albert Engström och Carl Larsson med fru Karin.
Anders Zorn längst till höger.


Ja,  Zorn var verkligen en av de bästa konstnärerna!!!
Är så imponerad av hans vackra målningar.





Han var också utomlands och målade,
dessa målningar är från St Ives i södra England.





Jag var på Zornmuseet så sent som förra sommaren,
(när vi var i Sälen en vecka) men det var absolut värt att besökas igen!

Och huset och trädgården – så fint!





När N jobbar färdigt tog vi en tur till Orsa.
Vi fikade på det här mysiga cafeet,







Sen åkte vi runt Orsasjön via Våmhus,
 tillbaka till Mora.

På kvällen åt vi så gott på denna fina och trevliga restaurang,



Dagen efter åkte vi hem efter att N jobbat lite mer, 
han hade ett kundmöte  ett par timmar på förmiddagen.

På vägen hem stannade vi vid Sjötorp, 
strax innan Mariestad och tittade på slussning i Göta Kanal.





En liten mini-semester.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig minisemester! Dalarna är vackert. Sist jag var där var i mitten av 80-talet. Du stötte inte på Anneli med bloggen Damm o Glam? Hon bor i Mora.

KRAM Anna Channal

Från Glam till Damm sa...

Hej Ninnie,

Jag sitter här och ler! Så fina bilder från Mora och jag är så glad att du tyckte att det var fint. Du var precis i mina krokar...Mina gator och mina butiker och fik och Käk och Plock :-) Kul också att du hann med utställningen Zorn för hela slanten. Den stänger idag.

Och den där vägen du cyklade bland de röda husen och den lilla själv-plocks butiken är mina barndoms vägar i min by :-) Härligt.

Vilken fin liten tripp du fick!

Varm kram,
Anneli