onsdag 6 juli 2022

 Blommor!


Blågull - som doftar lätt av söt honung.

Ja, jag kan inte leva utan blommor och grönt.
Att omges av blommor, grönt och växtlighet betyder mycket för ens välbefinnande tror jag.
Innan vi flyttade hit till vårt nya hus tänkte jag mig, och oroade mig lite för,
 en torftig sommar utan vare sig gräsmatta runt huset ,
eller blommor och växtlighet.

Men så blev det inte!
Nej, de som gjorde iordning vår tomt sådde också gräs,
och med hjälp av mycket vattning ( vi har egen brunn)
och regniga dagar hade vi fått en ganska tjock och fin gräsmatta runt huset redan i mitten på juni!
Och blommor - 
ja, jag tog faktiskt med några av mina favoriter från vår gamla trädgård,
och så har jag planterat en hel del nytt.


Blågull - en favorit som jag grävde upp en tuva av och tog med hit.


Liksom stjärnflockan...


Och tänk att några av mina gamla stora pioner faktiskt klarade att flytta och blommar så fint nu!




Dahlior,
som jag drev upp från knölar i våras.
Så söta!


Köpte en härlig polkagris färgad rosbuske.
Underbar!


Och vid den gammal torpruinen i skogen hittade jag dessa orangea liljorna.
Grävde upp ett par av dem och tog med mig till min rabatt!


Vi byggde ju pallkragar ganska snart efter att vi flyttat hit,
och det har verkligen grott i dem!
Här är romansallad och mangold.





Så har jag ju mina pelargonior!
Flera av dem har jag haft i många år, 
jag övervintrar dem och de blommar så fint nu.

Som dessa söta ljusrosa;


Tacksam för alla fina blommor runt mitt hus!

1 kommentar:

Channal sa...

Verkligen underbart med blommor! Så fint du har det... en liten idyll!

KRAM Anna