tisdag 1 juni 2021

1:a juni!
Det betyder ju att det är sommar,
och precis lagom till den första sommarmånaden 
så kom också det efterlängtade sommarvädret.
Underbart!



Syrenerna blommar...

Idag åkte jag från jobbet vid lunchtid, 
och fortsatte sen att jobba med dokumentationsarbete hemma på altanen.
När jag satt där så doftade det så underbart från mina syrenbuskar
- trots att de växer på andra sidan huset!

Vårt lilla rosenapel-träd är även det helt översållat med blommor.





Och äppelträdet också...



Jag tog in några kvistar och satte på soffbordet.


Och här är lite blommor från trädgården,
i den söta vasen  (från Ekeby keramik) 
som jag köpte i en antikaffär i Haga, Göteborg för två veckor sen.


I lördags var vi och  hjälpte T och E att måla deras carport.


Och så var vi på Båthuset och åt lunch - mat måste man ju ha.
Där finns en liten lekplats - 
såklart måste man gunga då!



Sally!

Söndagen ägnade vi åt lite trädgårdsjobb här hemma,
sen var vi och firade min mamma på Mors Dag.
Vi blev bjudna på gofika och tårta,
och så tittade vi i gamla fotoalbum.
Emil och Alice köpte ju en liten gård nu i våras,
det visade sig att deras närmaste granne - storbonden intill -
är släkt på håll med Emil.
Hans (bonden intill)  pappa och min pappa (Emils morfar alltså) var kusiner.
Storbonden/grannen till Emil är alltså min pappas kusinbarn.
Vi kom på att vi har en gammal bild från ett släktkalas när jag var liten,
 där han finns med på bild.
 Han står på andra raden nedifrån, bakom flickan som tittar åt sidan.


När jag tittar på bilden därifrån -jag är fem år gammal här -
tänker jag först att  "där står ju Tobias!", (Sam o Sallys pappa)
...men det är ju jag! 
Otroligt lik Tobias när han var liten!

Jag minns faktiskt det här stora kalaset på 60-talet.
Det var Gerda, en av min farfar Karls systrar, som fyllde jämnt.
Jag minns speciellt att jag tyckte att jag var såååå fin i
klänningen jag hade på mig,
med en vid spetsunderkjol under.
Som en prinsessa...!! 

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.