söndag 6 mars 2016

Bergamo
Den här resan var ju också en jobbresa, min man och R skulle besöka ett företag som ligger strax utanför Bergamo. 
Jag och C följde med, men hoppade av i Bergamo där vi tillbringade hela dagen.
Bergamo består av en övre del, Bergamo Alta, byggd på en kulle och Bergamo Bassa, den nyare delen av staden som är byggd kring kullens fötter.

Vi blev avsläppta i den nedre delen av staden. Här fanns breda avenyer, stora torg, och gågator med många affärer.
Vi gick runt och kikade där först, innan vi tog oss upp till den övre staden. 
Det går linbanor dit upp, funicolares, 
men just nu var dessa avstängda för renovering, 
så vi fick istället gå uppför backarna till den muromgärdade gamla staden.
Det var kyligt och kallt, men titta, här blommade körsbärsträden!
Efter lite lunch strosade vi runt där i den gamla staden.
Charmiga gränder, gamla hus 
och kullersten, mysigt!
Mitt i stan ligger det gamla torget, Piazza Vecchia, omgivet av gamla palats från renässansen och med en vacker fontän mitt på torget.
Här vid torget finns också  kyrkan Santa Maria Maggiore, som vi tittade in i.
 Den var otroligt vackert utsmyckad!

Det var småkyligt och kallt. 
Skönt att värma sig inne på detta mysiga gamla café, Café Del Tasso.
 Läste att detta ska vara ett av de äldsta i Italien, ett väldigt mysigt kafe med gammaldags inredning.

Jag tyckte mycket om den här staden, trots att det som sagt var kallt och grått den här dagen.
Kan tänka mig att den ger ett annat intryck på sommaren, 
så jag tror absolut att det blir ett återbesök här 
 i sommar när vi planerar att åka ner till Italien igen!

2 kommentarer:

Rajson sa...

Kul att kika runt här.
Just idag bokade jag och en av väninnorna just en resa till Milano början av maj. Tyckte vi behövde shoppa lite inför våra kommande bröllop för var sn ungdom. M i midsommar och min A:s i september.
Det lär inte vara brist på affärer, det är väl endast plånboken som sätter gränsen.

FREEDOMtravel sa...

Trist att linbanan var avstängd, men ni verkar ju ha fått se stan ändå! Väldigt fina bilder! Visst är det en charmig stad? Självklart lite annorlunda på sommaren, men ändå.