lördag 11 oktober 2014

Det var längesen jag skrev några ord om de böcker jag läst, det känns ibland som om tiden går alldeles för fort och jag hinner inte med...Men här är några ord om de två sista böckerna jag läste. Dessa två läste jag under min Parissemester. Först en s.k. "feelgood-roman", 
Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald. 
Egentligen vet jag inte varför jag köpte den här boken  - jag gillar ju faktiskt inte den här typen av romaner. Men jag läste mycket positivt om den, och till en början fångades jag av  boken, men efter ett tag tröttnade jag på den här "feel-good"- stämningen som genomsyrar boken. Jag läste i alla fall ut den, trots att jag alltså inte tyckte något vidare om den.
Den handlar om en bok-och läsälskande ensam svensk tjej som reser till Iowa i USA för att hälsa på en brevvän, den betydligt äldre Amy. Det visar sig sen att Amy hunnit dö innan Sara kommer dit, och hon flyttar in i hennes hus som är fyllt av böcker, startar en bokhandel och får vänner och hittar kärleken...Det är en bok om böcker och att vara allätare vad gäller litteratur och det gillade jag - men resten tröttnade jag som sagt på. Men gillar man "feel-good" (eller må-bra-böcker- på svenska ?!) och är en bokslukare precis som Sara i boken är, så är väl det här en perfekt bok!

Nästa bok är den hyllade romanen
Kanada av Richard Ford. 
En tjock bok, med en intressant och spännande historia skriven med ett krävande språk som man ändå läser med lätthet. Man fångas direkt. Berättelsen utspelar sig på 60-talet och handlar om den 15-årige pojken Dell och hans tvillingsyster, vars liv förändras fullständigt när deras föräldrar begår ett bankrån.  
Till en början gillar jag verkligen den här boken, men någonstans i mitten av berättelsen tappar den liksom fart. Det blir för långa utläggningar om allt möjligt, och själva historian tappar sin trovärdighet - det som händer här känns allt för osannolikt. Men det är ändå en läsvärd bok på grund av författarens berättarstil. 
Fast jag tycker inte att det är en bok man "måste" läsa...

Inga kommentarer: