lördag 22 mars 2014

I söndags såg jag en film som bygger på en sann historia 
Last stop: Fruitvale station. 
En mycket, mycket bra film, som gick rakt in i hjärtat.
 Man får följa huvudpersonen under en dag, en dag som kommer att bli den sista i livet för den unge mannen. Under den här dagen får man lära känna och komma nära inte bara honom utan också hans familj. Skådespelarna -och speciellt huvudrollsinnehavaren Michael B Jordan - är otroligt övertygande i sina roller. De spelar med sån närvaro att jag glömmer att jag sitter i biosalongen, det känns som om jag är där, med dem.
Det är en gripande och sorglig historia, men trots det förmedlar filmen en sån värme och livsglädje. 
Jag blev mycket tagen av den här filmen. 
När jag tänker på scenen när Oscars mamma (spelad av Octavia Spencer) vill se sin döde son på sjukhuset, och vill vara ensam, ingen ska följa med henne för att, som hon säger "it´s my baby", kan jag fortfarande inte hålla tårarna tillbaka. Kanske för att jag själv är mamma till en ung man i samma ålder...
En mycket stark film som berör viktiga frågor som skillnader på svart och vit, fattig och rik, men också en hjärtskärande berättelse om en ung man mitt i livet, en son, pappa, pojkvän och kamrat som alldeles för tidigt blir berövad livet.
En film som jag verkligen rekommenderar att se.

Nyårsaftonen 2008 sköts den 22-årige Oscar Grant till döds av en polis på pendeltågsstationen Fruitvale Station i Kalifornien. Han var obeväpnad, hade handbojor och låg nedtryckt på mage när han blev skjuten i ryggen. Händelsen filmades av flera mobilkameror, och polisen som sköt blev åtalad för mord. Han dömdes senare till två års fängelse för dråp.


För ett tag sen såg jag en annan film, också den om svarta medborgare i USA, nämligen 
12 Years A Slave, 

-filmen som vann priset för bästa film i årets Oscarsutdelning, och som har överösts av bra kritik. 
Den här filmen bygger ju också på en sann historia, och är verkligen en hemsk och gripande skildring av slaveriet i USA. 
Men jag är inte alls lika berörd av den här filmen, den känns inte lika äkta och nära som "Fruitvale".
Men visst, det är en bra film, värd att se. 

1 kommentar:

Freedomtravel sa...

Tack för filmtips! Vi såg nyligen 12 years a slave, men tyckte inte att den var så bra som vi trodde att den skulle vara...