lördag 15 augusti 2009

ZORBING
kallas det när man rullar nerför en backe fastspänd inuti en jättelik uppblåsbar plastboll.
Det var vad sonen och hans flickvän gjorde i Jönköping idag. Naturligtvis var vi tvungna att vara med och se på!
Här ser man bollen. Bollen, eller Zorben som den kallas, är ca tre meter i diameter och består av två lager. Den väger ca 100 kg, och var mycket större än jag hade föreställt mig.

Den kördes uppför backen, och så fick de spänna fast sig i selar mitt emot varandra inuti den. Ett luftlager mellan den inre och den yttre bollen fungerade som stötdämpare.

Så var det dags för första rullningen!
Under hysteriska rop och skratt rullade de nerför backen....
Sen blev det en tur till, som jag filmade med kameran.
En upplevelse som absolut var värd pengarna, sa T och E efteråt!

5 kommentarer:

Malin sa...

Oh shit, jag vågar knappt tänka på hur jag hade mått efter den åkturen. (karuseller är heller inget för mig)

Kram

Camilla Alvén sa...

HerreGud, där hade jag nog mått väldigt illa!
Ha det bra

Rajson sa...

Jösses vad dom hittar på.
Det gäller att hitta säkra backar.

Marie sa...

Har aldrig hört om detta, men det såg kul ut...gillar ju berg och dalbana, här blir det en boll och bergbana. Kram och Lefkas var precis så fint som du skrev

Susanna sa...

Iiiiiiii, vilken åktur, ser härligt hemskt ut :-)