söndag 26 juli 2009

Semestern är den tid på året då jag har, eller tar mig tid, att läsa böcker. Först:

Flyga drake av Kahled Hosseini
En bok som varit mycket omtalad och omtyckt av dem som läst den. Jag hade kanske för höga förväntningar på denna bok, för jag tyckte inte att den var jättebra som alla säger. Det var spännande och intressant att läsa om ett land och en kultur som man faktiskt vet så lite om; Afghanistan, och det var en gripande historia om vänskap och svek. Läsvärd, men inte bland det bästa jag läst.



En bok som däremot var mycket gripande och sorglig är Ett sorts kärlek av den holländske författaren Ray Kluun. Boken är självbiografisk och handlar om det perfekta paret Sten och Carmen och deras dotter Luna. Plötsligt får de beskedet att Carmen har en elakartad form av bröstcancer, och man får följa dem genom behandlingar och läkarbesök. Sten tröstar sig med andra kvinnor, festar och reser med sina vänner medan hans sjuka fru ligger hemma. Trots att jag blir otroligt irriterad på hans beteende, - sådär gör man ju bara inte....vad är det för ett sorts kärlek...?- så kan jag inte låta bli att gilla boken. Stens kärlek till Carmen känns ändå äkta, den här otrogne festprissen till make står ändå stadigt vid sin frus sida samtidigt som han tar varje tillfälle som ges att träffa andra kvinnor. Det är vackert, motbjudande, sorgligt och så ärligt att man inte kan låta bli att beröras till tårar många gånger om. Det här är en bok som jag inte kunde sträckläsa fast jag ville, det blev för mycket känslor, jag var tvungen att lägga ifrån mig den ibland och försöka tänka på annat. Men det var svårt, för det här är en bok som fastnar, och som man tänker länge på efteråt.

Amerikahuset av Sven Olof Karlsson är en bok som är skriven med ett enkelt men mycket målande och vackert språk. Den handlar om några människors liv i ett litet lantbrukssamhälle, som under den vanliga ytan döljer både hat, kärlek, skuld, ouppklarade relationer och mord. Men det är ändå ingen vanlig deckare. En bok som det är en fröjd att läsa, för det fantastiskt målande och vackra språkets skull, men också för den gripande historien om några vanliga människor i ett vanligt litet samhälle.

Otroligt men sant av John Searles är också en spännande hisstoria, en bok att sträckläsa en regning sommardag. Den är enkelt skriven men har en spännande intrig, och man kan inte sluta läsa.... En bladvändare!





Och så den till sist en annan sträckläsningsbok, Skumtimmen av Johan Theorin. Den här boken gillade jag mycket, det är en riktigt spännande, stämningsfull och bra bok. Handlingen är förlagd till Öland, och så väl beskrivet att man nästan kan känna dimman och fukten över alvaret...Redan från första sidan upprätthålls en sorts krypande spänning, som ökar när pusselbitarna börjar falla på plats. Rekommenderas!

3 kommentarer:

Malin sa...

Jag har läst alla böckerna du skriver om förutom Otroligt men sant och Skumtimmen, Skumtimmen och Nattfåk skall jag nog beställa hem nu.

Jag är en av dem som älskar Flyga Drake och dess efterföljare Tusen strålande solar, men visst smaken är som baken och visst blir det kanske tokigt när man förväntar sig för mycket.

Just nu läser jag Mons Kallentoft, Sommardöden. Är lite irriterad på hur han skriver men handlingen är bra. Har även läst Midvinterblot av honom. Har du läst dessa? Vad tycker du om dem?

Kram

Malin sa...

Oj va du har läst mycket! Och jag ser att du kikat på min boklista! Kul att du gillade samma böcker som jag!

hugan sa...

Jösses vad du läst mycket! Sånt jag önskar att jag alltid ska hinna på sommaren...men än har det aldrig hänt. Alltid bra med boktips dock!