torsdag 30 juli 2009

Regniga semesterdagar kan man måla om en byrå. Den var träfärgad innan, men blev som ny med vit färg på!
Man kan plocka vinbär om regnet håller upp.
Så gott att ha i frysen under vintern, till pajer och kakor...

Och så kan man ju se på film!
Till exempel de här:

Maria Full of Grace
Maria är en tonårstjej som växer upp i en by i Colombia. Hon arbetar med att packa blommor på ett rosenplantage, och försörjer både sin mor och sin syster och hennes barn med pengarna hon tjänar. Maria blir gravid med en kille som hon egentligen inte älskar och hon vantrivs på sitt arbete.
Så får hon ett lockande erbjudande om att tjäna snabba pengar genom att bli knarkkurir som hon inte kan låta bli att anta. Hon ser nu ett hopp om en bättre framtid, för sin familj och sitt ofödda barn. Hennes uppdrag är att svälja en stor mängd kapslar som innehåller heroin och föra dessa till USA i sin mage. Går någon kapsel sönder dör hon.
De unga colombianska skådespelarna är mycket övertygande i sina roller.
Det här är en mycket realistisk och gripande film som jag verkligen rekommenderar att se!

Och så en annan film, av ett helt annat slag.
Burn After Reading, bröderna Coens skruvade komedi. En film jag valde att inte se när den visades på bio, för jag trodde inte den var bra. Nu hyrde jag den på biblioteket, och blev glatt överraskad. Vilken film!
Bröderna Coen gillar svarta komedier och den här filmen är verkligen komisk! En fars som kantas av töntarnas tönt (Brad Pitt), en kvinna som gör allt för att bli smal och nätdejtar hej vilt (Frances McDormand) och en kille som är otrogen till höger och vänster och lider av diverse matallergier (George Clooney) för att inte tala om alla andra som är med i filmen.
Alla skådespelarna är helt suveräna i sina otroliga rollkaraktärer, speciellt gillade jag Brad Pitt. Inte en av mina favoritskådespelare annars, men här gör han en helt suverän roll, hans bästa någonsin tycker jag!
Vill du ha roligt en stund så se den här filmen!

4 kommentarer:

Frida sa...

Vad fin byrån blev!!

Ninni sa...

Byraån blev ju jättebra! Skönt med ett sånt resultat av semestern.
Film är ju alltid roligt att se. Jag har inte sett någon av dem men jag brukar gilla bröderna Cohens filmer så den ska jag se när jag kommer hem till Sverige.
Ha en skön helg!
Kram Ninni

Miss Marie sa...

Vilken fin byrå! Och jag gillar verkligen beslagen på den, riktigt snyggt! Vit är vackert! :)

Rajson sa...

Snygg återvinning, inte finns det någon mening att köpa nytt när det blir så här fint!
Sköna och värmande semesterfoton från Kreta!
Usch, idag är det kyligaste laget.Tur att jag har en vecka till så hoppet finns om några soliga dagar på hemmaplan!