måndag 4 maj 2009

Tillbaka i vardagen igen efter en varm, solig och skön helg. Att kunna sitta ute på altanen i shorts, grilla och också äta ute, och se att termometern visar på över 20 grader vid första maj är nog ganska ovanligt. Men skönt! Fast idag har vi haft mer "normalt" vårväder, soligt och ganska kall vind.
Att det ska va så skönt att vara ledig...

Men det nu är det faktiskt bara åtta veckor kvar, till semestern.
Då åker vi till Grekland, mmm, jag längtar...

Jag såg en film en kväll; Australia.
Hm, vad ska jag säga om den...Har hört att den ska vara mycket bra, men jag håller inte med om det. Jag hade förväntat mig något helt annat än det jag såg. Filmen var som en matinéfilm, en saga, en gammaldags Hollywood-film, som en slags "Borta med vinden". Nicole Kidman spelar en bortskämd engelsk överklassdam som reser till Australien för att göra sig av med sin mans ranch då hon misstänker att han missköter den och dessutom är otrogen. Mannen hittar hon dock död, och så får hon istället ta hand om boskapsfarmen. Nu skiftar hon karaktär, och blir istället en tuff och handlingskraftig dam till häst och romansen mellan henne och kofösaren och machomannen Hugh Jackman är lätt att förutse. Dessutom får hon också ta hand om den sockersöte lille halvaborigin-pojken Nullah, som också är filmens berättare. När filmen väl kommer igång efter en lite seg start så händer som sagt en hel del.
Men det är liksom flera olika filmer/berättelser i en;
den är både en westernfilm, och en film om andra världskriget, och en film om aboriginerna, och en film om kärlek.
Det blir för rörigt tycker jag, det kunde kanske ha blivit en bra film om man istället kanske koncentrerat sig på att göra en film om Australiens urbefolkning, aboriginerna.
Behållningen i filmen var de vackra scenerna från Australien, och den lille pojken som spelade Nullah, det gjorde han fantastiskt bra. Nicole Kidman var ganska stel och trist i sin roll, och jag gillade inte Hugh Jackman heller.

Den här filmen får bara knappt godkänt av mig, inte mer.

4 kommentarer:

Rajson sa...

Kul och läsa om denna film. De få jag känner som sett den var eld och lågor!
Bra att jag fick en mer dämpad bild av den.Blir det regn på semestern kan det kanske ändå vara något.
Nu tycks naturen få lite vatten snart.Bra, bara det blir fint till helgen igen! Som sagt så är det ju så vackert ute!
Ha det gott!

Malin sa...

Ja visst är det härligt nu! Vi hade oxå kanonväder på 1a maj, kände mig som en kalv på grönbete.

KRAM

Marie sa...

Hade också hört mycket om den filmen, men har ännu inte sett den.
Och jag håller med dig, ack vad skönt att vara ledig - och det låter härligt med semster i Grekland. Kram och önskar dig en skön vecka!

Ninni sa...

Intressant, för jag har sett väldigt mycket reklam för filmen här hos oss och hade faktiskt tänkt gå på den när den kommer hit. Nu blev jag mer tveksam, jag är ganska kräsen på filmer;)Men vi får se när det är dags. Ibland kan det ju vara roligt att se en film som man hört blandade omdömen om.
Vart går Greklandsresan?
Må så gott!