torsdag 14 augusti 2008

En av mina favoritförfattare heter Anita Shevre. Jag har läst flera av hennes böcker; Vikten av vatten, Pilotens hustru (dessa båda har också filmats), Nära Eden, Allt han någonsin drömt om, Ljus över snö, Där vågorna bryts, Sjöglas, och så den här sista, Strandsommar. De flesta har varit mycket bra, några rent av väldigt bra ( Ljus över snö, Allt han någonsin drömt om) och så alldeles speciellt de tre sista, som jag verkligen tyckte om och som också var kopplade till varandra; Där vågorna bryts, Sjöglas och Strandsommar.

I Strandsommar skriver Shevre om en 29-årig kvinna, Sydney, som lämnade sitt första äktenskap och blev änka i sitt andra. Hon börjar jobba som privatlärare i en tjusig sommarvilla vid New Hampshires kust. Hennes skyddsling är Julie Edwards, en vacker artonåring som trots föräldrarnas förhoppningar får det svårt att komma in på de exklusivaste skolorna. I familjen finns även två söner i trettioårsåldern, Ben och Jeff, som Sydney ska komma att få ett komplicerat förhållande till.
Anita Shevre skriver som alltid med stor inlevelse och dramatik. Hon har ett vackert målande språk som gör att jag ser både miljön och människorna lika tydligt framför mig som om det vore film. Hon har ett ganska långsamt berättartempot, men det blir aldrig tråkigt. Det händer tvärtom en hel del, och man vill inte sluta läsa.
Handlingen utspelar sig på samma plats och i samma hus som de tidigare böckerna Där vågorna bryts, Sjöglas och Pilotens hustru, fast alla i olika tidsepoker. Att handlingen utspelar sig på samma plats som i tidigare böcker jag läst, och att människor och händelser ligger i denna boks människors minnen är ett väldigt fängslande tycker jag. Jag minns ju med glädje de andra böckerna, och får en känsla av att jag varit där, att jag känner dem som tidigare bott i huset.
Så, denna bok kan jag rekommendera att läsa!

Men den bok jag tyckt allra bäst om är Sjöglas. Den handlar om Honora som plockar sjöglas, glasbitar i alla färger längs stranden. Hon gifter sig med Sexton, en ung skrivmaskinsförsäljare, de hyr en nedgången villa vid stranden som Honora blir djupt fäst vid. Men när Sexton vill köpa villan vänder lyckan. Det blir depression, Sexton förlorar jobbet och tvingas till en tillvaro i samhällets textilindustri. Han förvandlas och blir en annan man än den Honora en gång lärde känna. Det blir en stor tystnad mellan dem, en arbetskonflikt växer fram på fabriken och deras hem blir en mötesplats för den förbjudna fackföreningen. En roman om fattiga och rika, lojalitet och brusten tillit. Vacker och underbar läsupplevelse, man blir förflyttad i tid och rum. LÄS!!!
Dessa böcker utspelar sig vid havet, så inlevelsefullt beskrivet att jag känner saltsmak på läpparna och jag får lust att resa till det där sommarhuset vid New Hampshires kust, och bosätta mig där, gå långa strandpromenader, plocka sjöglas och sitta på verandan och titta ut över havet i kvällsbrisen....

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har en bok från henne, Ödets vingar, men jag kommer som inte in i den...