söndag 13 april 2008

Hamnade via en annan bloggerska på en modeblogg med många läsare. Bloggen skrivs av en ung och ganska nybliven mamma, som alltså skriver om mode, och lägger ut bilder på sej själv för att visa kläder. Jag läste lite på den här bloggen, och tänkte först att den här skribenten måste vara väldigt ung och naiv...ser sedan att hon är iallafall över 25, har barn. Blir sen ganska skrämd av det jag läser, bilderna på henne visar en mycket mager tjej, samtidigt som hon skriver om vad hon äter, det måste vara "nyttigt", bara frukt till mellanmål t.ex. och hon påpekar också flera gånger att stl xs är på tok för stort för henne, jeansen i stl 25 är t.ex. alldeles för stora... Skrämd blir jag, därför att jag inser att hennes blogg läses framförallt av unga tonårstjejer, som ser upp till henne som sin förebild.

De allra flest kvinnor och tjejer, och för all del killar också, har med all säkerhet mer eller mindre ofta tankar om sin kropp och sitt utseende, och de tankarna är oftast att ens kropp inte duger, "ser jag tjock ut i den här?". Alla påverkas mer eller mindre, de flesta mer tror jag, av dagens magra modeideal. Framförallt unga tonårstjejer, målgruppen för denna och flera andra modebloggar.

Inga kommentarer: