torsdag 7 februari 2008

Det är viktigt att mata småfåglarna på vintern läste jag idag i tidningen. Det har de nytta av lång tid, den fettreserv de bygger upp räcker lång tid, de lägger fler ägg, och får ungar som i sin tur har större chans att överleva. Så idag när jag kom hem fyllde jag på med mer solrosfrö i fågelfröautomaten. Sådär ja, nu kan ni mumsa små fåglar! Försökte få några foton på mina gäster vid matutskänkningen, men det lyckades dåligt...


Så jag tog några foton på trädet som automaten hänger i. Där växer mossa och mossa är så fint tycker jag! (eller lavar heter det för att vara petig...)



















(klicka på bilderna om du vill se dem större)





Under fågelmatsträdet ligger det fullt av skal och tappade frön. Kanske kan det bli solrosor här i sommar?
Bilden på talgoxen kommer härifrån: http://boras.krets.snf.se/fagelgruppen/Galleri/Galleri1.htm

4 kommentarer:

hugan sa...

Jösses vad grönt ni har det!

Har inte matat pippifåglarna i vinter...men det är många andra här omkring som är duktiga på det, så de klarar sig nog :)

Desiree sa...

Jättefina bilder på mossan. Att tänka på småfåglarna är verkligen snällt. De kan verkligen behöva lite extra mat då vintern är kall och lång.

Anonym sa...

Härliga närbilder! Jag skall genast se efter om mitt fågelbord behöver påfyllning m frön. Tycker det är kul att studera fåglarna på nära håll, men jag håller med dig om att det inte är så lätt att fånga dem på en bra bild.

Rajson sa...

Fina foton! Är det inte ovanligt mycket mossa på alla träden nu? Tom vissa björkar har stoa tussar.Klimatet?
Ha en skön helg!