torsdag 27 april 2023

 Jag går Den Gröna Vägen framåt.


Både bildligt och bokstavligt.
Och det ger mig så mycket!
Jag är så glad att jag fått den här möjligheten.



Gröna Vägen Framåt är ju en rehabilitering och en väg till att bli frisk från
stress och utmattning med natur, odling och växter som hjälp.
Naturen har ju enligt forskning en förmåga att vara lugnande,
sänka puls och blodtryck och genom solljuset också bidra till att man sover bättre.
Dessutom ger den ju motion och rörelse,
något som också är viktigt för att må bra. 
Ja, även trädgårdsarbete - att stoppa fingrarna i jorden - 
har en bevisad läkande effekt för kropp och sinne.



Att vara med andra med samma erfarenheter,
mötas av omtanke och förståelse är också så underbart.
Att inte känna sig konstig, annorlunda och sämre än alla andra.
För mig är det också lite förknippat med skamkänslor,
att inte "orka", vad är det för trams?!
Det är ju ingen allvarlig sjukdom,
ingen dödlig sjukdom, jag har ju inte ont någonstans..!
Mer än inuti, och det syns ju inte och är lätt att dölja.



Vi är utomhus mesta tiden.
Promenerar,
gör mindfullnessövningar,
kroppsmedveten träning som tex chi gong,
samtalar,
reflekterar ensam eller i grupp.
Och så gör vi olika trädgårdsaktiviteter,
sår, planterar, skapar, rensar, krattar....
Allt sker alltid i ett väldigt lugnt tempo,
inga krav på att prestera något, utan bara vara i nuet och njuta av stunden.
Och det gör jag!
Njuter av miljön och aktiviteterna här.



Ibland är vi inomhus.
Alla miljöer är lugna och gröna, mjuka och varma.


Det här har hjälpt mig så mycket.
Att inte vara ensam om mina känslor och tankar om mitt mående.
Att acceptera att jag drabbats av det här, 
utmattningen.
Och i hur hög grad.
Jag har ju hela tiden intalat mig själv att det inte är så "farligt",
jag är inte sjuk på riktigt...
 Men när jag började här så blev jag varse hur lite energi jag har.
Hur lite jag orkar.
Och hur viktigt det är för mig att VILA.
Att vara noga med mina pauser, min vila,
att jag måste lyssna på min kropp och de signaler den ger.


Men det går bättre och bättre,
allt känns så mycket lättare nu än för några månader sen.

Och så är det ju 
VÅR! 
Även om vintern vill visa sig lite ibland,
igår snöade det faktiskt här.
Äkta APRILväder!

1 kommentar:

Channal sa...

Hej Ninnie! Be aldrig om ursäkt för att du inte mår bra! Vi behöver inte vara så duktiga hela tiden. Viktigt att lyssna på vårt inre. Naturen och bloggen är bra terapi. Som du skrev hos mig: Lyckliga är de med sprickor för i sprickorna kommer ljuset fram! Så sant och fint! Skönt att du mår lite bättre och snart har vi maj!

Varm KRAM Anna