tisdag 6 december 2022

 Två böcker.
Väldigt olika varandra.


Den första fick jag av min syster,
(Tack M!)

Vajlett och Rut 
av Karin Alfredsson 
Å, den här boken tyckte jag sååå mycket om!
En vacker, lågmäld och innerlig kärleksroman, 
skriven på ett enkelt men så fängslande sätt om hur två kvinnor finner varandra.
Den utspelar sig på 50-talet i en liten by i Västerbotten,
en plats och en tid där kärlek mellan två kvinnor i stort sett var en dödssynd och en omöjlighet.
Berättelsen om deras spirande kärlek är så inkännande och fint beskriven.

Bokens huvudperson Vajlett är en småskollärarinna 
som kommer till den lilla orten för att arbeta i byns skola.
Hur hon tar sig an sitt arbete i den lilla byskolan, 
och hennes relationer till barnen är också så fint beskriven.
Ja, det här var en bok som jag verkligen tyckte om!
Sidorna bara flyger fram, och det är svårt att sluta läsa.
Vilken tur att det finns en fortsättning,
jag vill ju läsa mer om Vajlett och Rut!
Karin Alfredsson är en ny författare för mig, 
men vill gärna läsa något mer av henne!
Att boken utspelar sig i en liten by långt ifrån mina trakter,
på en plats i Sverige där jag aldrig varit,
tyckte jag också om. 
Rekommenderas varmt!!!

Nästa bok är som sagt helt en helt annorlunda berättelse.

Natten Tallulah Murray försvann,
av Lisa Jewell
är en spänningsroman om en ung mamma som försvinner spårlöst,
tillsammans med sin pojkvän, pappan till deras gemensamma barn.

En spännande, underhållande och välskriven bok, 
där sanningen kommer fram, bit för bit,
i nutid och dåtid.
Först var jag lite tveksam till om jag skulle tycka om den här boken,
men snart var jag fast. Boken är spännande, känslosam och full av hemligheter.
Läsvärd!

2 kommentarer:

Channal sa...

1000-Tack för boktips. Precis vad jag behövde nu! KRAMAR Anna

Från Glam till Damm sa...

Åh. Älskar boktips!

Snart åker jag till Kanarieöarna och då skall det läsas i solstolen.

Varm kram,

Anneli