onsdag 18 januari 2012

Jag tittar inte så mycket på TV, men just nu följer jag inte mindre än tre serier.

 Homeland,
 som är en amerikansk serie om en återvändande soldat från Ahfganistan, en mycket välgjord och spännande thriller. Damian Lewis och Claire Danes spelar huvudrollerna, de är mycket bra! Damian Lewis är kanske inte så känd, men jag känner igen honom från serien Band of Brothers som gick på TV för ca 10 år sen och som jag följde.

Mildred Pierce
med Kate Winslet i huvudrollen. Det här är en nyinspelning av en film  från 1940-talet, som bygger på en roman med samma namn. Handlingen är förlagt till 30-talet, och huvudrollen Mildred är en hemmafru som bryter upp ur sitt äktenskap med en otrogen man. Man får följa hur hon lyckas försörja sig själv och sina bägge döttrar trots 30-talets depression. Handlingen kretsar mycket kring status och klasskillnader.
Miljöer och kläder är så otroligt välgjorda och tidstypiska, in i minsta detalj, å-vilken njutnig att se dessa vackra kläder t.ex! Och så Kate Winslet- hon är ju som vanligt alldeles fantastisk i sin roll!  

Och så började jag igår att titta på den svenska serien 
Mot alla odds
om ett gäng kvinnor och män med olika funktionshinder som tillsammans ska ta sig 150 mil genom afrikansk djungel och öken. Och jag säger bara: vilken otrolig bedrift! Vilka kämpar, och vilket fantastiskt äventyr. Mycket sevärt!!


Alla dessa serier går på Svt, kanal 1 och 2. Och det är så himla skönt att slippa REKLAM!

2 kommentarer:

Katta sa...

Jag har inte sett någon av de där serierna ännu. Älskar dock såna som Mildred Price just pga kläder och miljöer från förr. Katta

Pumita sa...

Är också mycket imponerad av Kate Winslet! Brukar aldrig följa serier men Mildred har jag faktiskt sett. Och precis som du säger, ingen reklam, underbart!