tisdag 17 januari 2012

I söndags var jag i Göteborg och besökte konstmuseet. Sedan i höstas har vi (jag och min syster) tänkt åka dit och se Frida Kahlo och Diego Rivera utställningen. Äntligen blev det av, i sista minuten!, för utställningen stänger nu till helgen.
Frida Kahlos tavlor är som färgexplositioner, vackra och med en stark känsla av ångest och smärta. Hennes liv fascinerar mig, hon verkar ha varit en mycket stark kvinna trots att hennes liv var så fyllt av smärta-både fysiskt och psykiskt. Jag blir också fascinerad av hennes excentriska klädstil, hur hon blandar det indianska/mexikanska med det moderna. Vackert!
Utställningen innehöll inte bara tavlor, utan också flera fotografier från deras liv tillsammans.
Tyvärr var det inte så många tavlor, hade gärna velat se mer av hennes konst!
Det finns en bra film om Frida Kahlos liv, där Salma Hayek så trovärdigt och porträttlikt spelar huvudrollen-Frida. Sevärd!


                 Tyvärr fick man inte ta bilder inne på utställningen, bilderna jag tagit är från museishopen.

Jag hittade bilder på nätet där man kan se hennes fantastiska kläder. Inte på någon bild, eller foto kan man se henne le. På den svartvita bilden med apan kan man dock skymta en antydan till leende...



2 kommentarer:

Frida sa...

Vilket fantastiskt fint förnamn hon har! Jag har däremot aldrig hört talas om hennes konst, trots att jag har gått förbi konstmuséet flera dagar i veckan det senaste. (min skola ligger bakom muséet)

Pumita sa...

Ååh, hon är helt fantastisk! Eller var kanske man måste säga... men hennes konst lever kvar. För snart femton år sedan hade de en Frida-utställning på Millesgården och där fanns det många av hennes tavlor. De gjorde ett starkt intryck på mig och för tre år sedan fick jag ju förmånen att besöka hennes hem i Mexico City. Där fick man inte heller ta kort inomhus men på gården gick det bra.