söndag 1 augusti 2010

Bilder från Skaraborgstrippen i går:
Vi startade med att köra förbi Börstig, där min farmor och farfar bodde. Här har jag tillbringat många lyckliga stunder som barn.
Som jag minns det var det alltid solsken på somrarna, höbärgning och bärplockning, kor och hönor, cykelturer på smala grusvägar i det vackra landskapet.... Var förbi kykogården med, den gamla kyrkan ligger så vackert på en liten kulle.

Sen ett stopp i Falköping. Det var torghandel idag, och jag köpte en stor och fin lavendel som ska planteras i min nya trädgård. Dessutom ett besök på Falbygdens Ost förstås!

Vid Gudhems kyrka och klosterruin stannade vi och åt medhavd picknick -med nyinköpt ost och osthyvel!-med utsikt över ängar och kohagar.


Klosterruinen är mäktig. Det är en speciell känsla att vandra omkring där i ruinerna, och veta att här har nunnor levt och arbetat för länge, länge sen.

Så kom vi till Hällekis vid Vänern. Här besökte vi Falkängens hantverksby, och hamnade mitt i en sten och mineral-mässa. Massor av utställare, och mängder av stenar! Väldigt intressant att se stenar från all världens hörn, i de allra märkligaste former och färger.


Vidare till Hellekis Säteri, där vi åt en supergod middag! Jag åt varmrökt Lidköpingslax, med färskpotatis, kall sås och kokta sockerärter. Himmelskt gott! Här syns resterna....
En vandring i blomsterträdgården, bland humlor och blomster, innan vi åkte vidare till Råbäcks Hamn och stenhuggeri. Det var tyvvärr stängt när vi kom dit, men här var vackert och rofyllt vid Vänerns strand. På vägen hit passerade vi stenbrottet, med en vidunderlig utsikt. Vackert!


Idag regnar det igen och jag ska ägna mig åt packning inför morgondagens resa.

4 kommentarer:

Pumita sa...

De där klosterruinerna ser verkligen spännande ut. Känns nästan som om det var nånstans söderöver. Och du får ursäkta men jag tycker inte speciellt synd om dig för att det regnar. ;)

Rajson sa...

Kul att se bilder fråm min "hemtrakt".Det finns mkt vackert runt bergen Kinnekulle, Billingeen och de Falköpinska topparna!
Får nog ta en tripp till Hällekis nu när jag har ett par semester dagar kvar. HAr inte hunnit med Läckö heller.
HA det gott!

Malin sa...

Så finfina bilder du bjuder på fr Er härliga semestertrip.

Jag har inte varit i dessa trakter.

Än!

Miss Marie sa...

Oj! Det var en riktig heldag! Vad härligt att få följa med dig på den!