tisdag 23 februari 2010

En fängslande och annorlunda bok; Bara Alice av Maggie O'Farrell.
Jag har tidigare läst en annan bok av henne, en bok som jag tyckte väldigt mycket om, och blev nyfiken på att läsa mer av denna författarinna. Men jag hittade inga böcker vare sig på bibliotek eller i bokhandel. Sökte på Tradera, och där fann jag denna bok som blev min för 1 kr.!

Den här boken gillade jag också. Detta är O'Farrells debutroman, som handlar om tre kvinnor; Alice, hennes mamma Ann och farmor Elspeth. Författaren använder en speciell berättarteknik där man liksom helt osammanhängande förs fram och tillbaka i tiden och emellan dessa tre kvinnor. Det blir nästan som en deckare, fast det inte alls är en deckare. Boken är istället en vacker och hjärtskärande roman om sann kärlek, om familjen, om förlust, om sorg och om helande.

Det är inte ofta en bok får mig att gråta, men den här boken var mycket gripande, en roman som jag kommer att tänka på länge efteråt, precis som den förra boken jag läste av Maggie O'Farrell; Du visste aldrig att jag fanns, som jag nog tyckte ännu bättre om!
Men, båda böckerna rekommenderas!

2 kommentarer:

Pumita sa...

Låter precis som en bok i min smak! :)

Malin sa...

Oj - har du hittat en till bok av henne! Måste jag läsa också någon gång. Håller på med Ann
Cleevs "Rött stoft" nu - verkar lika bra som hennes tidigare böcker!