tisdag 21 april 2009

I helgen läste jag en underbar bok på altanen i solen. Men det var ganska kallt i luften, så snart fick jag svepa en pläd om axlarna. Ju längre fram på eftermiddagen det blev, ju kallare blev det. Men jag satt kvar, och huttrade.
Kunde inte sluta läsa den här boken:
Du visste aldrig att jag fanns av Maggie O'Farrell.
Boken handlar om Iris, en ung tjej som äger en liten secondhandbutik i Edinburg. En dag får hon ett mystiskt telefonsamtal från ett mentalsjukhus, de frågar henne om hon kan ta hand om Esme eftersom sjukhuset ska avvecklas så ska patienterna slussas ut i samhället. Iris förstår ingenting och har aldrig hört talas om någon som heter Esme. Det visar sig att denna kvinna är syster till Iris farmor, en syster som ingen i släkten hört talas om och som vistats på mentalsjukhus sedan hon var vid 16 år. Varför har hennes existens hemlighållits i alla år, hur hamnade Esme på mentalsjukhus? Boken är mycket vackert skriven, handlingen växlar mellan nutid och tillbakablickar på den äldre kvinnans liv i Indien och Skottland. Genom korta minnesfragment och upplevelser växer den gripande historien om Esme fram.
Läs den !!

1 kommentar:

Marie sa...

Alla boktips mottages med tacksamhet. Ska lägga denna på minnet, just nu står det en rad olästa böcker i hyllan, som jag måste ta tag i först. Kram