lördag 21 november 2009

Lekte ni med Barbiedockor när ni var barn?
Jag gjorde det, och jag tror inte jag är ensam om att ha lekt med dessa dockor. Jag var på en Barbieutställning förra helgen och många minnen väcktes till liv.
Jag och min lillasyster Lotta hade ett par gulhåriga dockor från 60-talet, med knapphålshuvuden som örhängen, raka, stela ben och armar, en liten stängd mun och tjock svart kajal kring ögonen. Vi hade en Ken-docka också, med gult målat hår. Senare fick vi också Barbies lillasyster Skipper, i röd sammetsklänning och vita spetsstrumpor, och med långt rakt hår. Hon kunde böja på benen också!
Många, många kläder hade vi till Barbiedockorna, en del köpta men många hemmagjorda, kläder som min mamma stickade eller sydde till våra dockor. En brudklänning hade vi förstås till ”Barbisarna”, en vacker vit fluffig spetsklänning med tillhörande slöja som fästes med resårband runt huvudet. Alla kläder och små näpna skor och andra små ting förvarades i en rosa och ljusblå Barbiegarderob i trä.

Jag gillade att leka med Barbiedockorna, klä av och på dem deras vackra kläder och leka familjelek med dem, men allra mest gillade jag nog pappersdockor. Det var ju samma typ av lek egentligen, men med den skillnaden att man enklare kunde tillverka deras kläder själv, med papper, tuschpennor och sax.

Vet ni att Barbie fyllde 50 år i år? 1959 introducerades den första Barbiedockan. Den utvecklades av amerikanskan Ruth Handler (1916-2002), som tillsammans med sin man Elliot grundare leksaksföretaget Mattel. Den smala, långbenta dockan döptes till Barbie efter deras dotter Barbara. Sen dess har 2 miljarder Barbiedockor tillverkats i hela världen. Så vi är många som lekt med Barbie….

3 kommentarer:

Marie sa...

Många är vi som hade en Barbie, men precis som du älskade jag papperdockar och oj vad många kläder jag ritade. Men tänk idag, så är det väl få flickor som bara har en Barbie. Var hemma hos en flicka, och räknade till cikra 20barbiedockor....

Ninni sa...

Visst hade jag både Barbie och Ken :) Och tillverkade en hel del kläder förstås. Men pappersdockorna var nästan roligare tycker jag. Jag gjorde egna också och massor av kläder. Eftersom jag alltid gillat att teckna och måla så så passade de mig bättre. Dottern ärvde mina Barbie men hon lekte aldrig speciellt mycket med dockor.
Ha en skön söndag!
Kram Ninni

Rajson sa...

precis som Ninni så fördrog jag klippdockor.Älskade designa hela garderober.
Sydde allt kläder till Barbin, men minns inte om jag fick någon "äkta" barbie eller om det var kopior.
Minnen. ljuva minnen!