tisdag 12 maj 2009

The Wrestler levde mer än väl upp till mina förväntningar. Mickey Rourke spelar huvudrollen som den avdankade proffswrestlern Randy som numera försörjer sig på att brottas inför publik på helgerna. Men den välpumpade wrestlingstjärnan de får se på scenen är inte samma person utanför wrestlingarenan. Då är en en ensam och vilsen medelålders man, med läsglasögon och hörapparat, som bor i en husvagnspark.
När han efter en match drabbas av hjärtinfarkt och nästan dör tvingas han sluta med wrestling. Han försöker ordna upp sitt liv; han söker upp sin vuxna dotter som han i åratal försummat, han försöker utveckla ett förhållande han har med den lite till åren komna strippan Cassidy/Pam (Marisa Tomei, också mycket bra rollprestation!), han börjar jobba i charken i mataffären....
Jag tänker inte avslöja hur det går, men filmen är väldigt gripande och går på något sätt under huden på en.
Mickey Rourke spelar otroligt övertygande, och jag känner direkt sympati för honom. Trots de råa scenerna i filmens början; närgånget filmade wrestlingmatcher, är det här en film som verkligen griper tag.
Filmen är till stor del är filmad med handkamera. En kamera som visar vad som händer rakt upp och ner, utan krusiduller.
En tragisk och vacker film, en film jag rekommenderar att se!

1 kommentar:

Poppins sa...

Mickey Rourke är jag lite svag för ända sedan jag såg Rumbling Fish någon gång på 80-talet. Det här låter som en intressant film.
Jag har inte sett filmen om fotografen Maria Larsson - än! Har förstått att den är mycket sevärd.
kramar från Poppins