måndag 20 oktober 2008

Lååång arbetsdag idag...först vanliga jobbet med barnen på förskolan, och sedan på kurs i handledning och samtalsteknik (som var jättebra, hon som leder kursen är helt enkelt toppenbra; kunnig och inspirerande, tankeväckande. Super!) Men med arbetstid från 8.30-18.30 så är man rätt slut när man kommer hem. Nu ska jag dricka lite te och äta lite, slappna av en stund.
Men vill först bara rekommendera filmen jag såg i lördags;

"Patrik 1,5", som handlar om ett gift bögpar, (fantastiskt bra och trovärdigt spelat av Gustav Skarsgård och Torkel Petersson) som flyttar in i ett typiskt svenskt villaområde, och väntar på att få adoptera ett barn. När de får besked om att de kan få en pojke - Patrik 1,5 år- blir de överlyckliga. Det visar sig dock att socialen satt kommatecknet fel och pojken är en tonåring på 15 år med kriminellt förflutet, och därtill böghatare....
Det blir en mycket varm och fin film, med många starka känslor i varje scen, men också humor och mycket glädje. Joo, jag tyckte att det i början kändes lite konstigtatt se två män gosa, kramas, kyssas, dansa tryckare och kärleksgnabba. Man är ju liksom inte van att se sådant...Men sen kändes det som vilket par som helst, en film om människor som har kärleksproblem, bara det att paret i filmen är homosexuella.
Skådespelarna var fantastiskt duktiga, både Skarsgård och Petersson, men också den unga killen som spelade 15-årige Patrik. Mycket bra rollprestation!

Så, alla som inte sett den; GÖR DET!

4 kommentarer:

hugan sa...

ja den filmen verkar skojig..? eller.. kan tänka mej att det känns en smula konstigt i början på filmen..

ha det finemang!

Anonym sa...

Jag får nog vänta tills den kommer ut på DVD. Jag kommer sällan iväg på bio och då blir det oftast på någon barnfilm.

Tack för ditt långa, fina inlägg hos mig. Jag är verkligen glad över min ålder, vill inte vara yngre! Det är som du säger skönt att ha all den erfarenhet i ryggsäcken som kommer med åldern. Och, vad gulligt sagt av din son! Jag tänker det samma när jag ser på mina barn...

Ha en underbar vecka!

Anonym sa...

Åhh den filmen vill jag se. Jag såg den på trailers för ett tag sedan och den verkade bra :)

Anonym sa...

Ja! Filmen är jättebra ju! Man blir verkligen berörd! Både jag och J hade tårar i ögonen när vi gick ut från biosalongen. Den bästa svenska filmen på länge!