fredag 18 juli 2008

Film:
En film regisserad av Sean Penn. Filmen är baserad på en sann historia om den unge Christopher McCandless som bestämmer sig för att lämna allt för att hitta frihet och slippa det materiella samhället. Han vill leva i och vara en del av naturen. Han är på väg till Alaska och på sin väg genom Amerika träffar han människor som på olika sätt hjälper honom och även får honom att växa som människa. Filmen är sevärd. Den är vacker, gripande, och mycket sorglig. Jag kunde både känna igen mig i den unge mannens längtan efter frihet och oberoende, men - som mamma till tonårsbarn - kände jag mycket starkt för hans mor o. far och syster som han lämnade i ovisshet och längtan...

Böcker:
Olycksfågel, av Camilla Läckberg.
Jag har inte så mycket att skriva om den här boken. Samma koncept som i hennes tidigare böcker; Fjällbacka, mord med koppling till det förflutna, familjeliv. Jag har tidigare läst Isprinsessan, Stenhuggaren och Predikanten. Och faktiskt så kommer nog denna fjärde lästa bok också på fjärde plats i rangordningen. Men, den är lättläst, bjuder på lite spänning och passar perfekt som semesterlitteratur.



Jag ska hitta dig en dag, av Joy Fielding.
Handlar om Jamie som tycker att hon har funnit mannen i sitt liv när hon träffar Brad. Snart övertygar han henne om att följa med honom på en resa, men det tar inte lång tid förrän Brad förändras. Den romantiska resan urartar till en mardröm. När Brad berättar att han tänker söka upp sin fd fru och hennes lille son anar Jamie oråd. Det hon inte vet är att de numera lever under skyddad identitet och är livrädda att upptäckas. Också en typisk semesterbok, som jag snabbt läste ut på stranden i Nerja. Ganska förutsägbar, men bjöd på lite spänning, och överraskade lite på slutet.

Inga kommentarer: