torsdag 24 januari 2008

Så har jag läst ut den här boken, "Svart som natten" av Ann Cleeves. Det är en deckare av engelskt snitt, som utspelas på Shetlandsöarna under ett par veckor i januari. Det är en snöig och kall vinter när en tonårstjej hittas mördad. Det verkar finnas ett samband mellan henne och en annan, yngre flicka som försvunnit flera år tidigare. Den gången anklagades byns enstöring, och invånarna i det lilla samhället drar snabbt slutsatsen att han är den skyldige. Men polisen som utreder fallet är inte övertygad om att den gamle mannen är den som utfört något av morden. Alla känner alla i det lilla samhället, men vem är mördaren? När väl upplösningen kommer blir man nästan lite förvånad, men när man tänkt efter lite inser man att det förstås var så det hela gick till. Boken innehåller också en del vackra naturbeskrivningar och jag blir nyfiken på att resa till Shetlandsöarna och se detta landskap med egna ögon.
Boken är välskriven och spännande, men inte på ett otäckt vis utan mer för att man vill veta vem som gjort vad, hur det hela ska sluta.
Detta är första boken i en serie om tre, och jag kommer med all säkerhet att läsa de andra två när de kommer.

2 kommentarer:

Cattis sa...

Ska ge mig på en ny bok i dag... mmm älskar deckare :)

Kram
Cattis

Anonym sa...

Så lustigt...har precis läst ut den boken och jag gillade den skarpt...visste inte att det ska komma fler och garanterat kommer jag att läsa dessa jag också...
Gillade miljön i boken och just de livsöden från det lilla samhället som flätats samman...Slutet blev oväntat men stämde ändå när man väl förstod...

Kram från Malin