söndag 13 oktober 2024

 Vad jag läste i
September:


Paradishamn
av Erika Olofsson Liljedahl

Den här boken utspelar sig i Mölle, 
den vackra lilla badorten vid foten av Kullaberg i Skåne, på 1930-talet.
Två unga kvinnor är huvudkaraktärer i boken;
fiskardottern Hilda som säsongsarbetar på det fina badhotellet och hotellägardottern Ester.
Boken är skriven ur båda kvinnornas perspektiv,
 och även perspektiv från hotellet självt vilket ger en extra dimension till berättelsen.
Jag tyckte mycket om den här boken.
Den känns äkta och trovärdig, med tidstypiskt språk och detaljer.
Vackra och levande miljöbeskrivningar,
 ja, helt enkelt en välskriven och fin bok!


Vi mår bättre i morgon
av Tatiana de Rosnay

En uppslukande roman som fångade mig från första meningen,
av en av mina franska favoritförfattare.

En bok som bjuder på mystik, familjehemligheter, dramatik och mycket känslor.
Jag tyckte mycket om och kände med bokens båda huvudkaraktärer, 
både den yngre och den äldre kvinnan. 
Boken har också fokus på författaren Emile Zola,
och hans liv och litterära verk finns inflätade i berättelsen.
Intressant tycker jag, visste inte så mycket om denne innan.

Boken utspelar sig i Paris, med namngivna gator och platser 
som jag naturligtvis var tvungen att kolla upp på Google Maps..!

Jag har läst flera böcker av Tatiana de Rosnay,
de har alla varit mycket bra och denna bok var absolut en av de bästa jag läst av henne!


Brittas arv
av Eleonore Holmgren

Tidigare i år läste jag Eleonore Holmgrens fina debut roman,
Sista sommaren, och denna bok är alltså uppföljaren till denna.

Även denna en underbar bok om vänskap och relationer över åldersgränserna.
En så fin och varm bok som tar vid där den förra boken slutade,
om att ta vara på livet och vara rädda om varandra.
En berättelse som innehåller både allvar och glädje,
kärlek och sorg. 
En härlig bok!
Jag hoppas på en fortsättning till,
för jag vill läsa mer om människorna i boken!

1 kommentar:

Channal sa...

Hej Ninnie! Vi mår bättre i morgon av Tatiana de Rosnay blev jag nyfiken på... ska lägga den i min lista. Har inte läst något av henne vad jag kan minnas. tack för tips! KRAM Anna