måndag 18 december 2023

Måndag igen, efter en lugn helg.
Vi tog en tur in till stan i går,
och köpte de sista julklapparna.
Nu ligger de här och väntar på att bli inslagna.

Vi köper ju bara till de små.
I år blev det (som alltid) varsin bok till dem alla,
och så varsin Muminmugg från Arabia.
Och något som de önskat sig på sina önskelistor till tomten förstås!
I år blev det Lego Creator till Vilmer,
en stor box med olika målargrejer  (akvarellfärger, färgpennor, kritor,
penslar mm)  till Lilly
ett piratskepp från Playmobil till Sam
och en box med fyra olika Astrid Lindgren-pussel till Sally.

Tre klappar till dem var, det känns mer än lagom med tanke på att de får julklappar av många!

Just det, en gemensam julklapp till syskonparen blev det också,
- varsitt brädspel.

Och så ett par små julklappar till julklappspelet förstås,
som vi vuxna spelar.
Det är roligt!

Efter julklappsinköpen så hälsade vi på min pappa en stund på äldreboendet.
Han har nog  mer och mer funnit sig i situationen,
och var på ganska gott humör idag. 


De ordnar mycket aktiviteter för de äldre,
han berättade att det varit luciatåg in till alla på Luciadagen,
och att han varit och lyssnat på julsånger och gitarrspel.
Vi var också hemma hos mamma en stund,
hon har nog också vant sig lite mer vid att vara ensam i huset nu.

Bara en vecka kvar till jul nu! Tiden går så fort.
Och allt vintervitt och snöigt har försvunnit, nu är det brunt, grått och 
grönt igen. 


Och behagligt milt, med 7 plusgrader.

Ja, visst var det otroligt vackert med det vita vinterlandskapet
- skogen var ju vacker som en saga -
men när jag var ute och gick idag i skogen så tänkte jag att
 så skönt det är!


Milt och behagligt, 
det droppar från de blöta granarna, mossan är mjuk och tyst att gå på...
Ja, för mig kändes det underbart att slippa frysa!
För jag tycker verkligen inte om kyla, det gör ju ont i hela kroppen. Usch!


Oavsett väder så är skogen alltid en bra plats att vara i,
året om!
Och lite juligt var det trots avsaknaden av snö,
för titta vem jag stötte på!



Som jag berättat tidigare så finns det bara elva bostäder här i Lillasjö där jag bor,
varav två är sommarstugor.
Men idag såg jag att vi fått en ny bostad här!

En ganska stor för att vara av detta slag:



Kanske ett nytt hem för kattugglan,
som hoar här ibland.
(lånad bild från nätet på ugglan!)

Med utsikt över åkrar och ängar och sjön där borta.
Fint läge!


Visst är gråväder också vackert..?

2 kommentarer:

Channal sa...

hej Ninnie! Dina bilder alltså... tomten i barrskogen, regndroppen på granen och UGGLAN! WOW, såg sedan att du hade lånat bilden från nätet haha! Spännande att ha en kattuggla inpå knuten. Inte lätt att bli gammal. Skönt att det går bra för dina föräldrar.

Känner igen mig, vi ska inte köpa så många julklappar och så blir det ett gäng i alla fall. Många fina klappar ni har köpt! Blir GLADA barn! Fin måndagskväll till dig min vän! KRAM Anna

Marie sa...

Oj så fin uggla. Samt så härligt att pappa din verkar anpassa sig och var glad. Det låter som sunt tänk och bra julklappar.