onsdag 28 september 2022

 Några av höstens vackraste dagar tillbringade jag 
på vackra Bjärehalvön i norra Skåne,
tillsammans med min syster.


Vi bodde längst ut på halvön, 
där de mjukt böljande kullarna övergår i dramatiska klippor vid havet.



ligger mitt i naturreservatet med samma namn,
och vi bodde så fint med den här fantastiska utsikten från vårt rum.


Ja, vi hade några ljuvliga dagar här!
Himmel, hav och ängar utanför rummet.


Fint och rymligt rum, med terrass och blommiga tapeter som man blev glad av!



Hotellet har också ett spa med olika behandlingar 
och varma bubbelpooler att njuta av.



Fint!

Kattvik,
med sin lilla hamn.



Stilla och rofyllt, en torsdag i slutet på september.
Här har Richard Gere badat en gång på 80-talet, med sin svenska fästmö,
berättade Malin för mig.



Och här bor Måns Zelmerlöw ibland, 
han har visst ett hus här i den lilla byn vid Kattegatts strand.

Vi besökte förstås 
Norrvikens Trädgårdar.


Å, det är så fint här!
Sist jag var här var det sommar, i juli förra året.
Nu är det ju höst och 
äppleträden och päronträden var fulla med frukt
och vackra höstblommor överallt.








Att gå runt här är verkligen en njutning.
Sitta här i den varma höstsolen och ta in utsikten, den ljumma höstvärmen,
dofterna och binas surrande...
En lisa för själen!



Här finns flera utställningar att se.
Jag blev alldeles betagen av installationen i Halmhuset,
"Hanna flyttar in"
där Hanna Wendelbo delar med sig av sina vackra blomsterkombinationer
och sina vackra blomstermålningar.
Så fint!!!






I parken fanns också praktfulla tavlor av kända konstnärer på temat "passion".
Så fint att se dessa kända konstverk ute i naturen!



Inne i Villa Abelin fanns fotoutställningen "Ögonblick",
med ett antal fotografier av kända fotografer som fångat ögonblick i livet.



Vi åt lunch i Orangeriet, så gott!
Och sen mera blommor..!


Höstanemoner, så fina!



Ljuvligt doftande rosor,
 och chokladblommor.


Och mera äpplen...




Det finns också en fin butik här,
den besökte vi två gånger.


Och ett chokladcafé,
såklart köpte vi lite god choklad!!


Inte så långt från Hovs Hallar, längst ut på Bjärehalvön,
 ligger Torekov
Ett litet fiskesamhälle som numera är en känd och välbesökt badort.



På sommaren är det fullt med människor här,
men då vi var här en kväll för att se solnedgången var vi i princip helt ensamma!


Ja, förutom en man som tog sitt kvällsdopp från badbryggan där borta...



Båstad besökte vi också förstås.
Även den en ort som är översvämmad av människor på somrarna.


Nu var här tomt, tyst och stilla.
Några butiker var öppna längs huvudgatan genom den lilla staden.
Vi gick in i några,
och förstås den fina bokhandeln!




Ja, vi hade verkligen fina dagar här vid havet,
min käraste syster och jag!


Bilder tagna av mig, och så några tagna av min syster.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder!! ❤️-Tack!! Vilket fantastiskt ställe! Där skulle jag trivas! Härligt väder också. Jag vill också ha en syster. Värdefull vistelse ni fick tillsammans. Viss är Hanna Wendelbos akvareller vackra!

KRAMAR Anna

HWIT BLOGG sa...

Wow! Vilka härliga dagar på ett helt underbart ställe...bra tips om man vill ha en utflykt framöver :)
Ha en fortsatt mysig höst!
Titti