torsdag 18 augusti 2022

 Massor av vackra mönster har jag sett idag!


Jag tog med mig min syster till Textile Fashion Center i Borås,
för att gå på Textilmuseet.


För här pågår just nu en utställning som heter Mönstermani
om svensk texildesign från 1920 fram till 90- talet.


Massor av mönstertryckta tyger,
i alla möjliga färger och former.
En färgexplosion!




Massor med textilier, 
och mängder av vackra mönster och färger,
av kända svenska textilkonstnärer.

Så roligt att gå omkring här i dessa trevligt inredda rums-miljöer,
fulla av färg, form och mönster.



När jag var barn hade vi  alltid vackert blommönstrade dukar på borden.
Tryckta tyger, eller broderade. 
Kommer förstås också att tänka på min kära farmor,
när jag ser dessa färgglada och mönstriga dukar, handdukar och bonader.



Ett sånt här färgglatt kök blir man ju glad i!



Vart har alla dessa tyger tagit vägen?
Jag har letat efter gardiner med färg och mönster,
- gärna blommor och blad - för jag tycker om färg och liv.
Det blir man ju glad av att omge sig med!
Men allt är bara enfärgat i milda, stilla färger numera.
Och jo, det är vackert det med,
men man kan ju ha lite färg och mönster o c k s å!
Det slutade med att jag fick sy gardiner till mitt köksfönster själv,
i ett färgglatt och blommigt tyg.
(Jag som inte gillar att sy med symaskin...)


Här fanns också en utställning med kläder 
Jätteroligt att se dessa vackra klänningar och dräkter!
Jag som älskar klänningar...

Och så hade Boråstapeter en utställning också, om sin vackra och rika mönsterskatt.
Här hittade jag två av de tapeter vi har i vårt hus,
Flora och Indigo Garden. Gillar dem så mycket!



Dahlior och en jättelik svan 
gjorda av tapeter!



Vi träffade på några kändisar här också!!
Antikrundan ska nämligen spelas in här i morgon,
vi såg både Anne Lundberg och Pernilla Månsson Colt.

Jaa, det var en  rolig och innehållsrik dag,
full av intryck!

I morgon blir det vilodag för mig och min trötta hjärna..!

1 kommentar:

Channal sa...

Säger bara WOW!! Den utställningen skulle jag vilja se live! Älskar't! Känner igen flera av mönster... Jobs tryck och Josef Frank bl.a. Riktigt läckert! Tack för att du tog mig med på en liten titt!

KRAM Anna