fredag 18 mars 2022

 Jag läste den här boken,

Säg inget om Lydia


av Celeste Ng.

Detta är den andra boken jag läser av denna författare, jag har tidigare läst 
Små eldar överallt, en bok som inte riktigt föll mig i smaken.
Den här boken tycker jag lite bättre om.
Men, det är en mycket tung bok att läsa.
Det är en sorglig berättelse om hur den unga Lydia försöker göra allt för att leva upp till sin mammas förväntningar.
Förväntningar på att bli något som hon -mamman- inte lyckades med. 
Men det är ju omöjligt, så Lydia drivs istället till att avsluta sitt unga liv.
Det är dessutom berättelsen om hur Lydias familj, med mamma, pappa och två syskon
 gör allt för att passa in i den lilla staden de bor i. 
Pappan i familjen är asiat och detta gör att hela familjen möts av rasism och misstro.

Som sagt, en mycket sorglig och tragisk roman. Boken är välskriven och gripande,
men den var oerhört tung och jobbig att läsa.
Jag vill ju gärna bli upplyft och glad av att läsa...

Det blev jag dock av den här romanen,
som passade perfekt att läsa efter den sorgliga boken!

Livet kan börja


av Sheila O'Flanagan

Den här boken gillade jag!
En bok som andades positivitet, var engagerande och lite spännande,
med härliga miljöbeskrivningar och karaktärer som man tyckte om.

Jag blev sugen på att resa till södra Frankrike och Baskien,
och kunde lätt föreställa mig miljöerna då jag genast kom att tänka på Bilbao där jag var för några år sen.

Det var lätt att leva sig in i berättelsen,
och känna solens värme, dofterna och känslan av den sydfranska miljön.
Boken handlar om att tro på sig själv, stå upp för den man är och ha modet att börja om och bryta upp från det som inte är bra för en.

En riktigt bra feelgood-bok, precis vad jag behövde!

Sheila O'Flanagan har skrivit flera böcker, 
och jag kan gott tänka mig att läsa mer av henne.

Idag är det fredag!
Och solen skiner, det är vår i luften om än lite kyligt -
inte över 10 plusgrader, och ganska blåsigt.
Men det är ljust och soligt!

Önskar alla en fin och 🌞-ig helg!!

Inga kommentarer: