måndag 11 december 2017

I fredags tog jag ledigt från jobbet - det var verkligen skönt för det har varit en otroligt intensiv jobb-höst för min del. Så åkte vi iväg på en liten julresa, min man och jag. 
Vi brukar göra så  - åka iväg och bo på hotell ett par nätter, julshoppa lite, äta gott och bara ha det mysigt en helg innan jul.
I år gick turen till två städer som jag inte besökt innan, Linköping och Norrköping.
Första natten bodde vi mitt i stan i Linköping.
Det var mörkt när vi kom dit,
men så fint upplyst med juldekorationer överallt.

 Vi gick på stan lite, 
och senare på kvällen var vi på en portugisisk restaurang och åt middag,
Mysigt atmosfär, trevligt bemötande och mycket god mat och gott vin.
Mums!

På lördagen var vi i Gamla Linköping på julmarkand.
Så himla mysigt!
Verkligen julstämning här bland de vackra gamla husen.



Vi fikade de godaste lussebullarna,
kikade in i små mysiga butiker, gamla bevarade hus
och fick provsmaka nybakta pepparkakor!

Sen åkte vi till Norrköping. 
Även här bodde vi med gångavstånd till centrum, och promenerade runt bland massa shoppinggallerior.
Sen hittade vi till Industrilandskapet och Arbetets Museum, 
med det vackra gamla huset"Strykjärnet" som i år fyller 100 år.
Vi gick tillbaka hit på söndagen för att få se det i dagsljus.



På kvällen åt vi en helt otroligt god middag på 
restaurangen Pappa Grappa.
Annorlunda, 
och alldeles fantastiskt gott!
Här fanns också det mysiga kvarteret Knäppingsborg som hade söndagsöppet
 så vi kunde kika runt här lite på söndagen 
innan vi åkte hem igen efter en mysig helg på vift!

1 kommentar:

Camillas dagar sa...

Vilken mysig tripp! Vi brukar bo utanför Linköping varje sommar kring Tjejvättern, men då har man aldrig tid och orka att besöka stan. Norrköping är mysigt, där har jag varit lite mer.