söndag 15 januari 2017

Sol och blå himmel och lite snö på marken denna söndag. 
Fint!
Men jag har varit inomhus mest hela dan.
Varit en sväng på gymmet på förmiddagen, 
och sen lagat mat och så har vi haft trevliga middagsgäster under eftermiddagen.
Myssöndag!

Jag brukar ju köpa begagnade böcker på Erikshjälpen, och bland de sista fynden därifrån är den här boken:
Flickan under jorden 
av Elly Griffiths.
En ny författarbekantskap för mig, som jag helt säkert kommer att läsa mer av!
Här är bokens handling:
(från Ad Libris)
"I sumpmarken utanför King’s Lynn i Norfolk hittar polisen människoben. Man misstänker att det är kvarlevorna efter Lucy Downey, en flicka som kidnappades för tio år sedan, och kallar in arkeologen och benexperten Ruth Galloway. När Ruth undersöker benen visar det sig, till kriminalkommissarie Harry Nelsons besvikelse, att benen är mer än tusen år gamla.

Ända sedan Lucy kidnappades har Nelson fått mystiska brev som innehåller referenser till rituella offer. När ännu en flicka försvinner och Nelson får ett nytt brev ber han Ruth om hjälp med att tolka breven. Samtidigt som Nelson och Ruth närmar sig varandra visar det sig att Ruth svävar i livsfara för att hon hjälper polisen. Jakten på kidnapparen blir en kamp mot klockan för både den försvunna flickan och Ruth själv".

Jag fastande direkt i den här boken!
 Språket flyter fantastiskt fint, 
får mej faktiskt att dra lite kopplingar till min favoritförfattare, Håkan Nesser.
Jag tycker mycket om huvudkaraktären i boken, Ruth Galloway. 
Hon känns äkta och jordnära, denna kvinna i fyrtioårsåldern, som bor med sina katter i ett ensligt beläget hus ute på saltängarna i Norfolk.
Miljöbeskrivningarna är mycket levande och detaljerade, man får en tydlig bild över hur det ser ut och känner sig vara på plats. 
Ett skickligt och levande språk, 
karaktärer som berör och en deckare som handlar mer om människor och miljö än ruskigheter, 
precis en bok i min smak!
Vilken tur att detta var första delen i en serie, 
för jag kommer definitivt att läsa fler böcker om Ruth Galloway!  

Eftersom jag ändå är igång så tänker jag att det väl är lika bra att summera förra årets bokläsning, brukar ju göra det...
Men det är ingen lång lista detta år, bara fjorton böcker lästa.
Den bok jag läste innan ovanstående var också en deckare;
Kvinnan på tåget
av Paula Hawkins.
 Den här boken är ganska känd och omskriven, och är även filmatiserad. 
Därför hoppar jag över handlingen, och skriver bara vad jag tyckte om den.
Till en början grep den tag i mig, men jag tröttnade ganska fort. 
Boken är skriven i dagboksform, av tre olika kvinnor och hoppar i tidsordningen, vilket gör att den är ganska rörig att läsa. Jag får hela tiden gå tillbaka och kolla vad det var jag läste sist och vilken dag det är nu.
De tre kvinnorna påminner dessutom ganska mycket om varann, 
jag har lite svårt att hålla isär vem som är vem. Ingen av kvinnorna är speciellt trevliga  eller sympatiska, så jag fastnar inte för någon av dem heller. 
Språket är förhållandevis torftigt, iallafall om man jämför med boken jag skrev om nyss.
Kanske hade jag för stora förväntningar på den här boken efter att ha läst mycket positivt om den, eller så är det helt enkelt en bok som inte föll mig i smaken...
Jag läste i alla fall ut den, så därför får jag ändå säga att det är en okej bok. 
Men inte mer.

Den här boken tyckte jag mycket bättre om, även om den inte var den allra bästa under året.
av S K Tremayne.

 Den här däremot, är bland  dem jag tyckte bäst om förra året!
Av en annan värld
av Katherine Webb
finns också att läsa om HÄR,

liksom den här boken, 
Hjärtats innersta röst
av Jan-Philippe Sendker

Här kommer så en riktig favorit, 
Livet går vidare
av svenska Karin Wahlberg.

I somras läste jag den här boken;
Snöbarnet
av Eowyn Ivey,
Å, den älskade jag! Blir nog årets bästa!

Tillsammans med denna
Att föda ett barn, 
av Kristina Sandberg.
En fantastisk bok på många sätt! 
Mycket speciellt skriven, med ett annorlunda språk som det tog ett litet tag att förlika sig med. Men när man väl gjort det....då är man fast.
Den här berättelsen berör och kommer så nära - jag fullkomligt slukade den under resan till Italien i somras. 
Har fått tag i den andra delen, som ligger här och väntar på mig...
Men jag suger på den lite till.

I somras läste jag fler bra böcker, denna till exempel:
Sällsamma utbrott av kärlek,
av en gammal favoritförfattare, Anita Shreve
Läs om den och nästa bok, som INTE var en favorit HÄR
Öppnas i händelse av min död
av Liane Moriarty

Sen en riktig mysbok, en feelgoodroman, 
en genre som jag inte brukar tycka om. Men denna gillade jag;
Torsdagarna i parken, 

av Hilary Boyd.

Innan den läste jag en bok som var helt tvärt emot, en sann och hemsk historia om ett utsatt barn:
Medan han lever, 
av Elaine Eksvärd, skrev lite om den HÄR.

Årets två första lästa böcker var de här, 
Ögonblicket
 av Douglas Kennedy, 
och 
Fyren mellan haven
av M L Stedman
Dessa var också några som helt klart var bland årets bästa!
Den sista har även den blivit film, tror att jag vill se den. 
Speciellt eftersom svenska Alicia Wikander spelar en av huvudrollerna. 

Många bra böcker!

Inga kommentarer: