torsdag 1 december 2016

Vi var på en liten weekendtripp, jag och min man. 
Uppsala är en stad jag aldrig tidigare varit i. 
Min man däremot har varit här, och nu tog han med mig hit. 
En natt bodde vi här, på hotell mitt i stan.

Gillade verkligen den här mysiga stan! 
Lagom stor, 
men en mäktig domkyrka, 
som faktiskt är Nordens största kyrkobyggnad! 
Det skulle bli konsert här i kyrkan, så vi fick inte komma in, bara kika lite i dörren. 
Här finns ett stor slott också, som ligger uppe på en höjd med vid utsikt över slätten runtomkring staden. 
Det var en fantastiskt fin eftermiddag. 
Den låga novembersolen glödde orangegul över stan.
På kvällen åt vi julbord på hotellet. 
Jag är inte jätteförtjust i julmat, men fisk-sill- och skaldjursbordet var gott!
Nästa dag var det snöstorm!
Det blåste och snöade på tvären.
Men vi trotsade vädret och gick omkring en stund i den julpyntade stan.
Hittade en jättefin shoppinggalleria, inrymd i Uppsala gamla rådhus.
Å, jag bara njöt av att gå omkring här i denna vackra miljö och se o på alla vackra saker...
Så fint och varsamt inrett, med den gamla miljön bevarad.
Det blev en del shopping här. Ja, alltså inte julklappar till familjen som vi tänkt...däremot ett par fina byxor till mig, en varm och skön jacka till N, som också fyndade jättesnygga o bra kängor för halva priset (det var ju "BlackFridayweekend"!) och lite annat smått och gott. 

Sen åkte vi till Stockholm, i snöstorm och ishalka!
 Men det gick bra.
På kvällen åt vi grekiskt, på en grekisk restaurang på Söder,
där vi varit vid ett par tillfällen tidigare,
Esperia. 
Jag åt grillad havsabborre, med dillkräm och marinerade rödbetor. Mmm, så ljuvligt gott! Kalamataoliver, och grillad halloumi till förrätt, och därefter espresso med len, mörk chokladtryffel. Som en dröm! Jag kan verkligen rekommendera denna grekiska restaurang, vi har varit lika nöjda varje gång. Mysigt, god mat och trevlig personal.
Sen kvällspromenad i ett kallt och mörkt och blåsigt Stockholm...

Nästa morgon möttes vi av den här utsikten genom hotellfönstret. 
Solen gick upp och det blev en snöig och frostigt dag.


Vackert och vintrigt!
Vi gick runt lite i stan, och hamnade i Gamla stan förstås,
där det var julmarknad på Stortorget.
Eftersom det var måndag var det inte så mycket folk,
så det kändes ganska behagligt att gå runt här lite.
Men kallt...
skönt att värma sig med kaffe och nybakt lussekatt,
innan vi körde hemåt.
En mysig helg!

1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Fina bilder från både Uppsala och Stockholm! Jag gillar oxå mest sillen och laxen på julbord :) Hälsningar från Köpenhamns flygplats!